Šių metų pabaigoje suskystintų gamtinių dujų (SGD) laivo-saugyklai „Independence" tampant Lietuvos nuosavybe, „KN Energies" generalinis direktorius Darius Šilenskis sako, kad terminalo šaliai reikės bent iki 2040 m. Jo įsigijimas kainuos apie 140 mln. eurų, kuriuos išmokėti galima iki 2044 m. Anot jo, „Independence" taip pat gerokai padidins Lietuvos laivyną.
„Tikime, kad šio terminalo tikrai reikės iki 2040 m., turime Lietuvoje ir įstatymą Gamtinių dujų, kuris teigia iki 2044 m. Bet kuriuo atveju, taikysimės prie rinkos, stebėsime paklausą ir atitinkamai priimsime sprendimus. O nuo gruodžio 6 d. šis terminalas tampa Lietuvos nuosavybe, iškelsime lietuvišką vėliavą ant jo, padidinsime Lietuvos laivyno tonažą 30 proc. dėl jo ypatingo dydžio ir eksploatuosime tiek, kiek jo prireiks", - penktadienį Klaipėdoje žurnalistams teigė D.Šilenskis.
„Mes šį laivą įsigysime, (...) tam esame pasitvirtinę ir gavę paskolą iš Šiaurės investicijų banko. Suma yra apie 140 mln. eurų", sakė jis, pažymėjęs, kad sutartis leidžia šią sumą, su kredito institucija, išmokėti iki 2044 m.
D.Šilenskis tikino, kad nuo „Independence" atvykimo prieš dešimt metų, atmetus išlaikymo išlaidas, jo sukuriama nauda Lietuvos ekonomikai ir dujų vartotojams siekia apie 160 mln. eurų per metus. Taip pat jis akcentavo laivo-saugyklos naudą atsisakant rusiškų dujų.
„Terminalo nauda mums akivaizdi (...), neabejotina, kad terminalo buvimas čia sukūrė didžiulę pridėtinę vertę tiek Lietuvos ekonomikai, tiek Lietuvos verslams, tiek paprastiems dujų vartotojams", - tvirtino jis bei aiškino, kad teoriškai „Independence" gali dvigubai užtikrinti Lietuvos poreikį, tačiau jis sujungtas su kitomis regiono rinkomis, Baltijos šalimis, Suomija bei Lenkija, tad jo pajėgumas gali būti pilnai nepakankamas.
Tuo metu „KN Energies" Korporatyvinio valdymo direktorė Jurgita Šilinskaitė-Venslovienė teigė, kad nuo gruodžio mėnesio ant paties laivo bus matomas užrašas „Klaipėda" ir plevėsuos Lietuvos vėliava.
„Gruodžio 6 d. Lietuva taps savininke laivo „Independence". Atitinkamai nuo tada Lietuvos laivynas padidės net 30 proc., vien tik vieną laivą įrašius į Lietuvos laivo registrą", - teigė ji.
Šiuo metu SGD terminalo laivas-saugykla „Independence" yra registruotas Singapūro laivų registre ir turi šios šalies vėliavą.
SGD terminalo eksploatacijos vadovas Rimas Rusinas pažymėjo, kad šiai dienai „Independence" dirba 80-85 proc. našumu, kas atitinka optimalų darbo režimą.
„Šiandienai terminalas dirba maždaug 80-85 proc. našumu. Tai labai geras, optimalus darbo režimas, pats ekonomiškiausias. Per visus 10 metų turbūt nebuvome taip apkrauti, kaip esame per paskutinius kelerius metus, vykstant kariniams veiksmams kaimynystėje", sakė R.Rusinas.
„Per mėnesį gauname 3-4 krovinius, kas yra iššūkis įgulai ir vykdome perkrovą, kur per mėnesį 3-5 laivelius reikia iškrauti ir siųsti į kitus terminalus", - pažymėjo jis.
Nuo terminalo veiklos pradžios Klaipėdos uoste apsilankė 79 skirtingi SGD gabenantys laivai-dujovežiai. Daugiausiai dujų atgabenta iš Norvegijos ir JAV. Dujos atkeliavo ir iš egzotiškų Afrikos šalių: Trinidado ir Tobago, Nigerijos, Egipto, Pusiaujo Gvinėjos, Alžyro. Klaipėdos SGD terminalas 3650 dienų dirba be saugos incidentų.
Terminalu naudojasi penkios valstybės - Lietuva, o taip pat ir kitos Baltijos jūros regiono šalys - Lenkija, Latvija, Norvegija ir Estija. Daugiau nei pusę pajamų SGD terminalas surenka iš užsienio klientų. Kiekviena SGD terminalu besinaudojanti įmonė moka išdujinimo paslaugos mokestį. Tai ne tik Lietuvos, bet ir kaimyninių šalių bendrovės.
Jau daugiau kaip dvejus metus KN dalis - SGD terminalo išlaikymo kaštai - saugumo dedamojoje yra lygi nuliui. Tai leidžia terminalo eksploatacijos kaštus saugumo dedamojoje Lietuvoje sumažinti iki nulio. SGD terminalas dujomis gali aprūpinti visą Lietuvą. Esant poreikiui, laivas-saugykla „Independence" gali visiškai užtikrinti Lietuvos dujų rinkos paklausą.
„VAKARO ŽINIŲ" skaičiavimai
„Independence" 2014-aisiais išsinuomotas dešimčiai metų - iki 2024-ųjų pabaigos. Vien laivo nuoma jau kainavo apie 520 mln. eurų, dar 101,37 mln. eurų kainavo terminalo infrastruktūros įrengimas.