Vaikai laksto galingais elektriniais dviračiais ar mopedais, sprunka nuo policijos, o savo chuliganiško vairavimo įrašus kelia į socialinius tinklus. Saugaus eismo ekspertas sako, kad būtina aiškiai apibrėžti naujas transporto priemones ir visuotinai mokyti Kelių eismo taisyklių (KET).
Pareigūnai muša pavojaus varpais - nepatyrę ir saugumo taisyklių gerai neišmanantys paaugliai mėgina siautėti keliuose, pėsčiųjų perėjose ir gyvenamosiose teritorijose.
Kaip pranešė Policijos departamento Viešosios tvarkos biuras (VTB), išanalizavus 2023 ir 2024 m. duomenis pastebėta, kad 9-16 metų vaikų padarytų KET pažeidimų skaičius per metus išaugo net 45 proc. - nuo 790 iki 1147.
„Padaugėjo pavojingų ir sąmoningų pažeidimų, susijusių su važiavimu neturint civilinės atsakomybės privalomojo draudimo ar privalomosios techninės apžiūros, neteisėto vairavimo atvejų. Per metus dvigubai išaugo pėsčiųjų ir dviratininkų padarytų pažeidimų", - informavo pareigūnai.
Statistika rodo, kad pernai 166 nepilnamečiai vairavo neturėdami tam teisės, 83 paaugliai važiavo be civilinės atsakomybės draudimo, 72 atvejais transporto priemonės buvo be galiojančios privalomosios techninės apžiūros, 62 - naudojosi neįregistruota transporto priemone, 9 nepilnamečiai mėgino nepaklusti policijos reikalavimui sustoti, o 11 vairuotojų ir vienas eismo dalyvis - pasitraukti iš eismo įvykio vietos.
Šiemet vos per keturis mėnesius buvo išaiškinti 55 be teisių vairavę vaikai.
Užfiksuoti 29 atvejai, kai važiuota civilinės atsakomybės draudimo, 31 transporto priemonė buvo be galiojančios privalomosios techninės apžiūros, 27 nepilnamečiai naudojosi transporto priemone, kuri nebuvo tinkamai įregistruota, 12 vaikų mėgino nepaklusti pareigūnų reikalavimui sustabdyti transporto priemonę, bandė pasitraukti iš eismo įvykio vietos. Nusižengė 123 pėstieji ar dviratininkai.
Štai balandžio 16 dieną sostinės Fabijoniškių gatvėje policijos pareigūnai sustabdė neaiškios kategorijos dviratę transporto priemonę, panašią į prieš dieną siautėjusią Katedros aikštėje.
Paaiškėjo, kad 13 metų vairuotojas neturinti jokių jos dokumentų. Policininkai nustatė, kad transporto priemonės galingumas yra 2 kW ir gali pasiekti iki 60 km/h greitį - ji atitinka motociklo sąvoką, todėl turi būti įregistruota, su numerio ženklais, apdrausta, su atlikta techninė apžiūra. Tokiam vairuotojui būtina turėti A1 vairavimo kategoriją, kuri įgyjama nuo 16 metų.
Nepilnametis buvo perduotas tėvams.
„Vakaro žinioms" VTB negalėjo patikslinti, ar pasitaikė paauglių, kurie sėdo prie automobilio vairo - paaiškino, kad remiasi tik bendra statistika. Pastebėta, kad tarp vaikų populiarėja elektriniai dviračiai ir mopedai, galingos (daugiau nei 2 kW) mikrojudrumo priemonės, o jų vairuotojai ne tik mėgina siautėti keliuose, bet savo chuliganišką vairavimą dar ir filmuoja bei kelia įrašus į socialinius tinklus.
„Svarbu, kad visi - tėvai, mokytojai, bendruomenės nariai - prisidėtų prie vaikų sąmoningumo ugdymo. Matydami augančias teisės pažeidimų tendencijas ir toliau vykdydami policines prevencines priemones, atkreipsime dėmesį į nepilnamečius eismo dalyvius, aktyviau organizuosime prevencinę veiklą", - komentavo VTB vadovas Vytautas Grašys.
Biuras paskelbė, kad šešias liepos dienas vykdys prevencinę priemonę - dviračių, elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojų kontrolę. Ypatingas dėmesys skiriamas nepilnamečiams, o taip pat - maisto kurjerių daromiems KET pažeidimams.
Komentuoja vairavimo instruktorius ir saugaus eismo ekspertas Artūras Pakėnas:
Jeigu kalbame, kad tikrai norime išlaikyti europinę vairavimo kultūrą, tuomet turime pereiti prie visuotino KET mokymo - nuo pat pradžių. Dar iki šiol dažnai galvojama, kad taisyklių reikia tik tiems, kurie turi vairuotojo pažymėjimą, tačiau visi jau nuo mažens dalyvauja eisme. Vaikai nelabai neįsivaizduoja, kaip važiuoti gatve. Juk dviratininkas juridiškai vadinamas vairuotoju, kaip ir važiuojantysis elektriniu paspirtuku.
Atsirado labai daug transporto priemonių, kokių anksčiau nebuvo, o joms taisyklės dažnai nenumatytos. Toks pavadinimas „elektrinės mikrojudumo priemonės" nėra terminas. Gavome socialinį reiškinį, bet nežinome, ką su juo daryti, apibrėžti juridiškai. Mes atsilikome.
Kokios tai transporto priemonės? Kokie reikalavimai? Kokie draudimai? Pavyzdžiui, galima ar negalima elektriniu dviračiu važiuoti dviračių taku? Žmonės patys nesupranta. Mopedams prilyginamais mažais automobiliukais, kurių variklio darbinis tūris ne didesnis kaip 50 kubinių centimetrų, irgi važiuoja dviračių takais.
Daugėja chaoso. Seime dabar reikia kalbėti ne apie greičio matuoklius, o apie naujų transporto priemonių kažkokį legalizavimą. Nuo progreso nepabėgsim - nereikia bijoti, bet reikia įsivertinti, juridiškai apibrėžti ir imtis tam tikrų priemonių.