Rugsėjį mokyklose pradėta dėstyti naujoji Gyvenimo įgūdžių programa jau tapo kone labiausiai pastaruoju metu aptarinėjama tema. Dėl jos kone kasdien tenka aiškintis Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos vadovams bei atstovams. Jiems nepripažįstant programos trūkumų, skundai ir prašymai užplūdo Seimą. Dalis parlamentarų ir patys pritaria, kad diskusijas sukėlusios lytiškumo ugdymo dalies programoje turėtų nelikti.
Šeimų interesams atstovaujančios organizacijos kreipėsi į Seimo Švietimo ir mokslo komitetą ir prašo atlikti parlamentinį tyrimą dėl programos parengimo, turinio formavimo ir įgyvendinimo. O iki tol, bei kol neįvyks atvira demokratinė diskusija, prašoma komiteto rekomenduoti Švietimo, sporto ir mokslo ministerijai sustabdyti programos įgyvendinimą mokyklose.
Kreipimęsi pabrėžiama, kad programa pasižymi itin siauru požiūriu į asmenį, jo sveikatą ir lytiškumą. „2016 m. SLURŠ programa buvo paremta prigimtine pasaulėžiūra, prigimtiniu asmens, lyties ir šeimos supratimu, kokį fiksuoja LR Konstitucija. Naujoji, Gyvenimo įgūdžių ugdymo programa yra paremta kita - postmodernistine pasaulėžiūra, suprantančia minėtas kategorijas kaip takias ir socialiai konstruojamas. Programa vadovaujasi ne lytiškumo ugdymo, bet lytinio švietimo koncepcija, kurio tikslas ne ugdyti valią, dorą, susivaldymą, bet informuoti apie žmogaus seksualumą ir jo raišką, to nevertinant etine ir moraline prasme. Iš ugdomosios programos ji tapo prevencine, lytiškumo srityje kalbančia apie saugius lytinius santykius ir nepageidaujamo nėštumo prevenciją", - rašoma kreipimęsi.
Priminė tėvų teises
Šeimų organizacijos pabrėžia, kad itin problemiška tai, jog visuomenei svetima pasaulėžiūra grįstas mokomasis dalykas atsirado privalomame ugdymo turinyje: „Tai reiškia valstybės sankcionuotą moralinį diktatą, tuo pačiu ignoruojant net tėvų prigimtinę teisę auklėti vaikus pagal savo moralinius įsitikinimus."
Kreipimęsi teigiama, kad Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos atstovai ignoruoja šeimų organizacijų pasiūlymus ir net neįtraukia jų į diskusijas. „Skirtingai nuo 2016 m., kai rengiant SLURŠ programą, lygiais pagrindais dalyvavo visos suinteresuotos pusės, o diskusijos vyko ministro įsakymu sudarytoje darbo grupėje, Gyvenimo įgūdžių ugdymo programą iš esmės rengė vienas asmuo. Rengiant šią programą, tėvų organizacijos nedalyvavo, o ne kartą pateiktas pastabas ir siūlymą šią programą padaryti pasirenkama ministerija ignoravo."
Pasak šeimų organizacijų, skandalinga tai, kad programos lytiškumo ugdymo turinį sudaro tik vienai pasaulėžiūrinei pozicijai atstovaujančios VšĮ „Įvairovės ir edukacijos namų" parengtos metodinės priemonės. Kaip teigiama kreipimęsi, akivaizdu, kad pedagogų kvalifikacijos kėlimas šioje srityje yra išimtinai perduotas į lytinio švietimo paradigmą propaguojančių asmenų rankas.
Organizacijos atkreipia dėmesį, kad parengus programą nebuvo atliktas jos numatomo poveikio vertinimas. „Neaišku, kokį poveikį programa turės vaikų ir paauglių psichinei ir fizinei sveikatai, vertybinėms nuostatoms, visuomenės moralei ir socialiniams santykiams", - sako kreipimosi iniciatoriai, ir siūlo ministerijai tokį vertinimą atlikti.
Šį raštą pasirašė Rengimo šeimai asociacija, Nacionalinė šeimų ir tėvų asociacija, Lietuvos žmogaus teisių asociacija, Sąjunga „Vardan šeimos", Ugdymo šeimoje asociacija, VšĮ „Laisvos visuomenės institutas" ir Lietuvos tėvų forumas.
Už moksleivių stovi LGBT
Kone tuo pat metu į Seimą kreipėsi ir moksleivių atstovai. Parlamentui skirtas Lietuvos moksleivių sąjungos laiškas, kuriame reiškiamas palaikymas Gyvenimo įgūdžių ugdymo programai. Kreipimęsi pabrėžiama, kad bandymai eliminuoti lytiškumo ugdymo temas yra žalingi tinkamam vaikų ugdymui, o politikai, pasak sąjungos, turėtų nestabdyti programos, o galvoti, kaip efektyviau ją įgyvendinti. Politikams adresuotame rašte taip pat rašoma, kad moksleivis turi būti lavinamas visapusiškai, įskaitant ir lytiškumo bei lytinės sveikatos temas.
Pranešime taip pat pažymima, kad moksleivių sąjungos pozicijai palaikymą išreiškė ir jaunimo bei žmogaus teisių srityje veikiančios organizacijos. Kaip tik tos, kurios daugiausiai dirba LGBT teisių srityje. Būtent dėl tokių organizacijų prisidėjimo prie programos rengimo ir įgyvendinimo dalis tėvų abejoja, ar norėtų, kad jų vaikams būtų dėstomos gyvenimo įgūdžių pamokos.
Moksleivių raštą pasirašė ir tokios organizacijos kaip Nacionalinė LGBT* teisių organizacija (buvusi Lietuvos gėjų lyga), Lietuvos žmogaus teisių centras, kuriam vadovauja Lygių galimybių kontrolierės Birutės Sabatauskaitės antroji pusė Jūratė Juškaitė, Žmogaus teisių organizacijų koalicija, kuriai priklauso ta pati Lietuvos gėjų lyga, ir Lietuvos žmogaus teisių centras. Taip pat kreipimąsį palaiko Lietuvos liberalus jaunimas, Jaunųjų konservatorių lyga, Lietuvos socialdemokratinio jaunimo sąjunga, kitos organizacijos ir daugybę metodinės medžiagos, kaip dėstyti šias pamokas pedagogams, parengusi organizacija „Įvairovės edukacijos namai".
Siūlo lytiškumo ugdymą išbraukti
Panašu, kad Seimas jau ėmėsi darbų. Opozicija registravo siūlymą iš Gyvenimo įgūdžių programos išbraukti lytiškumo ugdymo dalį ir integruoti ją į dorinį ugdymą - tikybos ir etikos pamokas. Tokią idėją palaiko ir dalis valdančiųjų. Pavyzdžiui, projektą pasirašęs liberalas Ričardas Jukna.
Opozicijos projektui pritaria ir konservatorius Audronius Ažubalis. „Iniciatyvą aš sveikinu. Kad jį (lytiškumo ugdymą, - aut. past.) reikia išimti iš privalomų dalykų - tai čia faktas. Originaliai programai aš negaliu pritarti, nes iš esmės tai yra šeimos atribojimas nuo vaiko ugdymo", - sakė A.Ažubalis. Pasak jo, taip mąstančių konservatorių frakcijos gretose yra ir daugiau: „Ne du ir ne trys, o tikrai daugiau. Žmonės kartais, žinoma, keičia nuomones, bet šiai dienai sakyčiau, kad jų - daugiau nei 10."