respublika.lt

Kiek dar nervų ir milijonų suės e.sveikata?

Publikuota: 2023 gegužės 20 07:15:00, Olava STRIKULIENĖ
×
nuotr. 1 nuotr.
E.sveikatos sistema nervina jaunus žmones, o vyresnieji dažnai nesupranta, kodėl gydytojai didžiąją vizito laiko dalį praleidžia žiūrėdami į kompiuterį, o ne į pacientą. Eltos nuotr.

Medikai ir vaistininkai, net pacientai, prisijunginėjantys prie e.sveikatos sistemos, mato, kad ši sistema, į kurią investuoti didžiuliai pinigai, toli gražu nėra tobula. Nors 2005-2015 m. į e.sveikatos kūrimą investuota apie 40 mln. eurų, o iki 2025 m. papildomai bus investuoti dar 28 mln eurų. Kiek dar reikės milijonų, kad sistema padoriai veiktų?

 

Teks grąžinti pusę mln. eurų!

Naujausia žinia, susijusi su e.sveikatos sistema, - Vilniaus apygardos administracinis teismas atmetė Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) skundą Finansų ministerijai ir Centrinei projektų valdymo agentūrai (CPVA) dėl sprendimų panaikinimo ir įpareigojo ministeriją grąžinti per 563 tūkst. eurų dėl netinkamai panaudotų ES lėšų dėl netinkamai įgyvendinto e.sveikatos paslaugų projekto.

CPVA 2019 m. įpareigojo SAM grąžinti 563 956,27 Eur netinkamų finansuoti išlaidų sumą, nes SAM, įgyvendindama projektą ,,E. sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo infrastruktūros plėtra", padarė daugybę pažeidimų. SAM tokį CPVA sprendimą apskundė Finansų ministerijai, ši 2022 m. SAM skundą atmetė.

Ginčytas Finansų ministerijos įsakymas buvo priimtas atlikus pažeidimo tyrimą dėl nepasiektų projekto stebėsenos rodiklių, kurie buvo nurodyti 2012 m. projekto finansavimo ir administravimo sutartyje. Joje buvo numatyta, kad, įgyvendinusi projektą, pareiškėja sukurs 4 el. paslaugas: saugi prieiga pacientams prie asmeninės e.sveikatos istorijos (ESI); saugi prieiga paciento ESI tvarkymui ir prie kitų e.sveikatos paslaugų sveikatos specialistams, dirbantiems įstaigose, neturinčiose savo informacinių sistemų; saugi prieiga prie paciento ESI ir kitų e.sveikatos paslaugų sveikatos priežiūros įstaigoms, turinčioms savo informacines sistemas; siuntimų konsultacijai, gydymui ar tyrimui e.paslauga.

Sukūrus nurodytas e.paslaugas, turėjo būti pasiektas rezultato rodiklis - kiekviena sukurta e.paslauga po dvejų metų turėjo naudotis ne mažiau 30 proc. potencialių vartotojų. Tačiau tai neįvyko.

SAM aiškino, jog negalėjo daryti įtakos pacientų, ypač atsižvelgiant į pagyvenusių pacientų amžių, prisijungimui prie e.sveikatos portalo. Taip pat esą sveikatos priežiūros specialistams trūko įgūdžių naudotis informacine sistema, egzistavo sveikatos priežiūros įstaigų specialistų psichologinė ,,naujos sistemos" baimė, trūko funkcionalumų, kad būtų patogesnis e.sveikatos portalo naudojimas, tam tikrose vietovėse nebuvo tinkamas interneto ryšys ir kt.

Teismo teigimu, visi minėti veiksniai priklausė nuo pareiškėjos, kadangi jai nuo šio projekto įgyvendinimo pradžios buvo žinoma, kad sveikatos priežiūros specialistams trūks įgūdžių, kaip naudotis sistema, todėl ji privalėjo šiuos veiksnius įvertinti ir atitinkamai juos valdyti.

SAM ministras Arūnas Dulkys sakė sprendimą grąžinti milijonus skųsiantis.

Dėl ko skundžiamasi dažniausiai

O dabar prie žemiškesnių, kiekvienam aktualių problemų.

Problema, kaip skundžiasi gyventojai - užsiregistruoti pas šeimos gydytoją, nes gali rinktis ne tą datą, kurios tau reikia, kada vaistų recepto reikia, nes vaistai baigėsi, bet tą, kur dar yra laisvų vietų. O jei esi jau užsiregistravęs, ar šeimos gydytojas pažymėjęs, kada turi pas jį atvykti, negali užsirašyti anksčiau, kol tuo jau užregistruotu vizitu nepasinaudojai.

Būna, kad gydytojas vizitą užrašo, bet pacientui nepaskambina ir neįspėja, kada jam atvykti. Vyresni žmonės nelabai moka naudotis kompiuteriais, būna, kad nepasižiūri į e.sistemą ir vizitą pražiopso.

Kita problema - šeimos gydytojai kartais pamiršta įkelti paciento sveikatos duomenis į e.sveikatą, jei iškart neatsidaro e.sveikatos sistema. Pacientai neranda savo laboratorinių tyrimų. Ne visi žmonės turi prieigą prie e.sveikatos. Skambina registruotis į registratūras, tenka ilgai laukti. Būna ir išsiblaškymo klaidų, kai gydytojas išrašo receptą, tačiau pamiršta jį pasirašyti. Tokio recepto vaistinės nemato.

O kur dar poliklinikų švieslentės! Eilių numeriai jose labai greitai prabėga, vyresni pacientai skundžiasi, kad nespėja perskaityti. Švieslentėse reikėtų didesnio spalvų kontrasto, nes ant gelsvo ar žalsvo fono skaičiai sunkiau matomi.

Bėda ne tik e.sveikata

Lietuvos pacientų organizacijų atstovų tarybos pirmininkė Vida Augustinienė pasidalino savo asmenine patirtimi:

„Kovo 19-ąją, sekmadienį ėjau gatve, susvyravau, batelis užkliuvo už bordiūro ir parkritau ant kairio šono. Atsirėmiau į šaligatvį kaire alkūne. Suskaudo ranką.

Kaip vėliau chirurgas nustatė, man buvo lūžusi alkūnkaulio atauga, bet aš tuo metu dar to nežinojau, tik jaudinausi, kad ranka labai tinsta. Atrodo, taip „nekaltai" atsirėmiau ant tos alkūnės. Antradienį, kovo 21 d. reikėjo užsiregistruoti pas šeimos gydytoją, kad gaučiau siuntimą pas chirurgą.

Registruotis poliklinikoje reikia prieš 7 val. Skambinau antradienį, kovo 21 d. iš pat ryto į registratūrą - atsiliepia automatas, liepia laukti, muzikėlė skamba. Po 20 minučių atsiliepė registratorė, užregistravo pas šeimos gydytoją, o ji tik po pietų dirbo. O po pietų poliklinikoje nei rentgeno kabinetas, nei chirurgas jau nedirbo.

Vis vien teko su šeimos gydytojos siuntimu vykti į Lazdynų ligoninę. Šiaip ne taip nusikapsčiau į ligoninę, pralaukiau eilėje 3-4 valandas, nors ir turėjau siuntimą. Pralaukiau gyvoje eilėje, nes greitoji atveža traumuotus žmones ir be siuntimo - pasodina koridoriuje ir lauk. Aprėkė, ko nėjau į Centro polikliniką. Paaiškinau, kad po pietų nedirba rentgenologas.

Kovo 23 dieną Lazdynų ligoninėje uždėjo man ant rankos gipsą ir pasakė, kad po savaitės, kovo 28 dieną operuos. Operacija pavyko, alkūnę sutvirtino keliais strypais, tačiau po pusmečio teks tikrintis, o po metų strypus teks išimti. Vėl laukia operacija.

Dar visa laimė, kad mane iškart užrašė reabilitacijai. Tačiau nebūna taip, kad būtinoji medicininė pagalba suveiktų iškart, čia ir dabar. Gal vaikams greičiau pagalba suteikiama, bet suaugusiems tenka palaukti.

Neįsivaizduoju, kiek laiko tektų laukti pagalbos, jei gyvenčiau ne Vilniuje, bet Varėnos rajono kaime.

E.sveikata dažnai stringa, poliklinikos ne visada gali aprūpinti medikus greitaeigiais kompiuteriais, todėl sudėtinga prie e.sveikatos prisijungti. Kartais sistema vėžlio žingsniu juda, gydytojai vargsta. Būna, kad reikia receptą išrašyti, bet neatsidaro sistema. Man pačiai du kartus e.sistema parodė, kad nesu pasirinkusi šeimos gydytojo, nors einu pas tą pačią gydytoją daugybę metų...

Būna, kad vaistinės ilgai nemato išrašyto recepto. Aš, eidama namo, pakeliui praeinu bent dešimt vaistinių, tai kol jas praeinu, receptas atsiranda. O rajonų gyventojams, kai receptas ilgai nepasirodo, tenka važiuoti į vaistinę jau kitą dieną."

Stringa kiekvieną dieną

Sveikatos apsaugos darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkė, gydytoja anesteziologė-reanimatologė Rūta Kiršienė sakė, kad e.sveikata stringa kiekvieną dieną:

„Tikrai galėtų geriau e.sveikata veikt! Reikia labai ilgai laukti, kol, pavyzdžiui, paciento epikrizę įkeli. Ratukas ekrane ilgai sukasi, kol prisijungi, o jei dar pacientai eina vienas po kito... Mano darbe dar lengviau, o pas šeimos gydytojus pacientai eina vienas paskui kitą. Kai e.sveikata stringa, negali receptų, kitų dokumentų laiku įkelti. Nors e.sveikata turėjo mūsų darbą palengvinti.

Manau, kad e.sveikata iš pat pradžios buvo padaryta blogai, o dabar vyksta tik blogo „patušavimas"."

Komentuoja Registrų centro atstovas Mindaugas SAMKUS:

Iš pačių pacientų skundų dėl e.sveikatos darbo nesulaukiame, o iš gydytojų specialistų paklausimų sulaukiame reguliariai. Registrų centras administruoja tik centrinę e.sveikatos dalį, o gydymo įstaigos dar turi savo vidines e.sveikatos sistemas. Jei kam nors nepavyksta prisijungti, ar kyla kokie nors kiti e.sistemos nesklandumai, mes pirmiausiai tikriname savo centrinę e.sveikatą, o jei problema yra gydymo įstaigos e.sveikatoje, tada įsijungia ir gydymo įstaigos e.sveikatą įrengę bei prižiūrintys juridiniai asmenys.

Mes patys ne tik sulaukiame užklausų, bet ir patys pamatome, kai dokumentai į e.sveikatą neužkraunami, kai kažkas stringa. Reaguojame į visa tai operatyviai, ieškome problemos priežasčių.

Kai 2020 m. vasarą Vilniuje liūtis užliejo Registrų centro kai kurias patalpas, e.sveikatos duomenis pavyko per savaitę prikelti iš atsarginių kopijų. Duomenų kiekis e.sveikatoje milžiniškas, tai milijonai duomenų, nes visų Lietuvos gyventojų, kurie turėjo bet kokį kontaktą su gydymo įstaiga, visų informacija yra skaitmenizuojama. Palyginus, kas buvo prieš kelis metus, skundų dėl e.sveikatos darbo mažėja, patys ieškome sistemos viduje, ką būtų galima patobulinti, pagreitinti.

Ar sistema yra saugi? Yra saugumo protokolai, žmonės ir patys turėtų saugoti savo slaptažodžius. Ne tik mes esame už saugumą atsakingi, bet ir patys e.sveikatos vartotojai.

 

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
28
F

Dienos klausimas

Ar pritariate pedagogų streikui?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Š.m. antrame ketvirtyje vidutinės darbo pajamos šalyje siekė 1230 eurų „į rankas“. Jūsų pajamos:

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+10 +16 C

+4 +12 C

 

+10 +16 C

+10 +14 C

+11 +15 C

 

+7 +10 C

0-10 m/s

0-11 m/s

 

0-13 m/s