Nepavydėtinoje situacijoje neseniai atsidūrė kaunietis Dovydas (vardas ir pavardė redakcijai žinomi - aut. past.). Vyras, nusiplovęs automobilį tunelinėje plovykloje, pastebėjo, kad automobilis apgadintas. Tai patvirtino net žalų ekspertas, tačiau jokia kompensacija vyrui nepriklauso.
Rado daug įbrėžimų
Į „Vakaro žinių" redakciją Dovydas kreipėsi, nes sako, kad nori perspėti vairuotojus, kurie gali atsidurti panašioje situacijoje. Incidentas nutiko balandžio 6 d. „Švaros broliai" tunelinėje plovykloje, esančioje Kaune, Baltų prospekte.
Vyras pasakoja, kad išvažiavęs iš plovyklos, ant keleivio pusėje esančio stiklo pastebėjo gana gilius įbrėžimus. Vyras apžiūrėjo visą automobilį. „Pasirodo, įbrėžimų atsirado kur kas daugiau: ant priekinio ir galinio bamperio, ant dešinės pusės priekinio sparno ir abiejų durelių. Sakyčiau, kad subraižyta visa dešinė automobilio pusė", - pasakoja Dovydas.
Vyras nedelsdamas kreipėsi į plovyklos darbuotoją, kuris pats nufotografavo automobilį ir, kaip sako Dovydas, sutiko, jog įbrėžimai yra nauji. Jis leido suprasti, kad šluostėse (šepečiuose), kurie plauna automobilį, galėjo būti purvo ar akmenukų. Tad Dovydui buvo duota užpildyti pretenzijos forma ir nurodyta laukti, kol susisieks atsakingi asmenys.
Po kelių dienų su Dovydu susisiekė žalų ekspertas, kuris atvyko apžiūrėti automobilio, įbrėžimus išmatavo specialia įranga. „Paklausus eksperto, ar dažnai tokie atvejai pasitaiko su „Švaros brolių" plovyklomis, atsakymas buvo: bent du per savaitę", - pasakoja Dovydas.
Žala yra, bet atsakingų - ne
Jis labai nustebo, kai po kelių dienų gavo oficialų atsakymą. Įdomiausia tai, kad atsakyme patvirtinta, jog Dovydas patyrė žalą, tačiau kompensuoti jos įmonė neturi. „Dėl UAB „Švaros broliai" atsakomybės. Bendrosios civilinės atsakomybės sąlygų visetas yra: i) neteisėta veika; ii) atsiradusi žala; iii) priežastinis ryšys tarp neteisėtos veikos ir žalos; iv) kaltė. Įvykio tyrimo metu, be žalos, nebuvo nustatyta kitų sąlygų, būtinų civilinei atsakomybei taikyti. Atitinkamai bent vienos sąlygos nebuvimas eliminuoja civilinės atsakomybės taikymo galimybę. Vadovaujantis visomis aukščiau išdėstytomis aplinkybėmis informuojame, jog UAB „Švaros broliai" nekyla atsakomybė dėl Jūsų automobiliui padarytos žalos ir neatsiranda pareiga atlyginti Jūsų patirtų nuostolių", - gautu atsakymu pasidalijo Dovydas.
Jis sako nesuprantantis, kaip gali būti taip, kad nustačius žalą, niekas už tai neprisiima atsakomybės. „Noriu perspėti kitus vairuotojus, besinaudojančius „Švaros brolių" plovyklos paslaugomis: būkite budrūs, po kiekvieno plovimo apsižiūrėkite automobilius. Jei kas ne taip, rašykite pretenzijas ir nenuleiskite rankų. Negalima leisti, kad taip tyčiotųsi iš žmonių ir elgtųsi kaip nori. Jei jie tinkamai neprižiūri savo įrangos, tai tegul prisiima ir atsakomybę", - sako Dovydas.
Savo kaltės neįžvelgė
„Vakaro žinios" kreipėsi į „Švaros brolių" plovyklos atstovus su klausimais, ar dažnai vairuotojams nutinka tokios nemalonios situacijos. Taip pat klausėme, kaip elgtis klientui, kai žala pripažįstama, tačiau neketinama jos kompensuoti. Tačiau į šiuos klausimus bendrovė neatsakė. Taip pat ji nevertino konkretaus atvejo, motyvuodama asmens duomenų apsauga, nors jokių asmens duomenų tam pateikti nereikia. Žurnalistams buvo pateiktas bendro pobūdžio komentaras.
„Klientams nusiplovus purvinus automobilius, pasimato viskas, kas slėpėsi po nešvarumų sluoksniu - tai įbrėžimai, įlenkimai, neatsargių vairuotojų smūgių durelėmis paliktos žymės, korozijos židiniai. Sulaukę nusiskundimų, kiekvieną atvejį atidžiai nagrinėjame tam, kad užtikrintume objektyvų situacijos sprendimą ir esant pagrįstai situacijai, visuomet prisiimame atsakomybę bei pilnai atlyginame žalą", - nurodė bendrovė.
Ji tikina, kad įranga yra prižiūrima tinkamai: „Tunelinėse plovyklose yra įdiegtos saugaus proceso sistemos - šepečiai po kiekvieno plovimo skalaujami ir lubrikuojami, periodiškai jie nuimami ir plaunami giluminiu plovimu. Plovykloje veikia automatiniai atstumų jutikliai, kurie nuskenuoja kiekvieną automobilį ir parenka tinkamą šepečių atstumą iki kėbulo.
Visus automobilius, prieš jiems įvažiuojant į plovyklą, automatiškai fotografuojame tam, kad tais atvejais kuomet klientams kyla klausimų, galėtume įvertinti automobilio būklę prieš ir po plovimo. Dirbame su nepriklausomais žalų ekspertais, kurie turi tinkamų techninių žinių ir galimybes įvertinti ar įbrėžimai ant kliento automobilio galėjo atsirasti po apsilankymo mūsų plovykloje."
Atsakomybę įrodyti pavyksta ne visada
„Vakaro žinios" kreipėsi į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (VVTAT). Ši pakomentavo, kad dėl tokių ir panašių atvejų tarnyba sulaukia vairuotojų skundų. Vien šiuo metu nagrinėjama 10 ginčų, kilusių tarp vartotojų ir automobilių plovimo paslaugų teikėjų. Dominuoja didžiausios ir daugiausiai klientų turinčios įmonės.
Visgi, tarnyba nurodė, kad įrodyti plovyklos kaltę yra ne taip paprasta. „Kiekvieną ginčą VVTAT vertina individualiai, atsižvelgdama į pateiktus įrodymus, ginčo šalių paaiškinimus. Vis dėlto, kiek daugiau nei 50 proc. atvejų išnagrinėjusi ginčą, atmeta vartotojo reikalavimą, kaip nepagrįstą. Pastebima, kad vartotojai gana dažnai nesusipažįsta su paslaugos taisyklėmis, nesilaiko instrukcijų. Taip pat pasitaiko atvejų, kai po automobilio plovimo vartotojas neapžiūri savo transporto priemonės ir apgadinimą pastebi tik po kelių dienų. Tokiu atveju labai sudėtinga įrodyti, kad trūkumas atsirado būtent dėl plovyklos paslaugos. Nagrinėjant tokio pobūdžio ginčus, kaip įrodymas, peržiūrimas ir paslaugos vaizdo įrašas, tačiau gali būti nenustatoma, kad plovimo metu kažkas nutiko, arba vertinimo metu nenustatoma, kad įrenginys būtų netinkamai atlikęs funkciją", - pakomentavo tarnyba.
Ji nurodė, kad paprastai, paslaugos teikėjas informuoja vartotoją apie paslaugą, gali suteikti ir tam tikras instrukcijas ar taisykles: „Tačiau, jei atitinkama informacija nebuvo suteikta, arba vartotojas patyrė žalą laikydamasis visų paslaugos teikėjo instrukcijų, jis turi teisę kreiptis į pardavėją ir išdėstyti savo reikalavimą. Jei vartotojui nepavyksta išspręsti problemos su paslaugos teikėju, jis gali kreiptis į VVTAT dėl ginčo sprendimo ne teismo tvarka. Šiuo atveju labai svarbu pateikti patirtą žalą patvirtinančius įrodymus. Svarbu įrodyti, kad buvo priežastinis ryšys tarp neteisėto veikimo ar neveikimo ir žalos, kuri teigiama, kad padaryta." Neteisėtas veikimas šiuo atveju reiškia nekokybišką įrangą arba paslaugą (neišvalyti šepečiai, netinkamai veikiamas plovimo mechanizmas ir pan).
Komentuoja „Lietuvos draudimo" Klientų aptarnavimo centro vadovas Mantas Norkus:
Pavasarį visuomet padaugėja tokių nusiskundimų, kai vairuotojai kreipiasi dėl apgadinimų, kuriuos įtaria nutikus automobilių plovyklose. Vis dėlto nuostolių, kurie būtų padaryti plovimo metu, pasitaiko gana retai, nes šiuolaikinių automobilių plovyklų mechanizmai turi daug saugiklių, kurių dėka sustoja ir nebeplauna automobilio, jei kyla pavojus transporto priemonei.
Šaltuoju sezonu klientai automobilius plauna rečiau nei šiltuoju, tačiau ir žiemą susiduria su smulkiais eismo įvykiais, pavyzdžiui parduotuvių aikštelėse ar valant sniegą su nekokybiškomis priemonėmis. Nusiplovus automobilį visi tokie nuostoliai aiškiai matosi, tačiau tai nebūtinai būna susiję su automobilių plovyklomis.