Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetui (TTK) pritarus piktnaudžiaujančių politikų atsakomybę švelninančioms Baudžiamojo kodekso (BK) pataisoms, dėl galimo procedūrų pažeidimų 4 posėdį palikę parlamentarai kreipėsi į Etikos ir procedūrų komisiją.
Seimo nariai Agnė Bilotaitė, Giedrė Balčytytė, Agnė Širinskienė ir Vitalijus Gailius prašo etikos sargų įvertinti, ar projekto svarstymo procedūros TTK atitinka Statuto nuostatas ir Etikos ir procedūrų komisijos išaiškinimą.
Kreipimosi iniciatoriai suabejojo dėl TTK posėdyje vykusio balsavimo, sprendžiant, ar prašyti atlikti BK pataisų teisinio poveikio vertinimą. TTK nariai nepritarė tokiam A. Bilotaitės siūlymui. Už tai balsavo tik 4 nariai. 5 parlamentarai, kritiškai įvertinę ekspertams planuotus pateikti klausimus, buvo prieš.
Pasipiktinę tokiu, pasak jų, balsavimo „buldozeriu“, Seimo nariai A. Bilotaitė, G.Balčytytė, A.Širinskienė ir V.Gailius paliko komiteto posėdį.
Likę TTK nariai dar kartą balsavo, ar reikėtų prašyti projekto ekspertinio įvertinimo, tačiau tam irgi nepritarta.
„Komitetui (…) atmetus Seimo narių grupės parengtus klausimus, komitetas privalėjo pateikti kitas klausimų formuluotes, kurios būtų atspindėjusios komiteto narių daugumos nuomonę, nes birželio 11 d. posėdyje komitetas jau buvo apsisprendęs dėl poveikio vertinimo išvados užsakymo. Komitetas procedūriškai neturėjo teisinio pagrindo grįžti į sprendimo dėl poveikio vertinimo išvados priėmimo stadiją“, – rašoma kreipimesi į Etikos ir procedūrų komisiją.
Jo autorių teigimu, TTK pirmininko Juliaus Sabatausko vienasmenis sprendimas, kad posėdyje daroma pertrauka iki pirmadienio, birželio 16 d., kuris nebuvo pateiktas komiteto nariams balsuoti, pažeidžia Statutą.
Krepimosi iniciatoriai taip pat mano, kad BK pataisas papildžius naujomis nuostatomis buvo pažeistos etikos sargų rekomendacijos.
„Birželio 16 d. vykusio posėdžio metu komitetas papildė BK straipsniu, kurio nebuvo Seime pateiktame projekte. Jis reglamentuoja kitą savarankišką ir su piktnaudžiavimu niekaip nesusijusią veiką – tarnybos pareigų neatlikimą. Manytina, kad komitetas turėjo inicijuoti naują BK pakeitimo projektą, jį pateikti plenarinių posėdžių salėje. To nebuvo padaryta ir, pažeidžiant etikos ir procedūros komisijos pateiktas rekomendacijas, buvo pasirinktas sprendimas apeiti įstatymo pateikimo stadiją Seime ir inicijuoti naujo straipsnio keitimą“, – į galimą pažeidimą savo kreipimesi atkreipia dėmesį A. Bilotaitė, G. Balčytytė, A. Širinskienė ir V. Gailius.
Kaip primena ELTA, praėjusią savaitę Seimo TTK narės A. Bilotaitė ir G. Balčytytė dėl galimos korupcijos rizikos teisėkūros procese kreipėsi į parlamentinę Antikorupcijos komisiją. Parlamentarės nori išsiaiškinti, ar projekto iniciatoriai nėra tiesiogiai suinteresuoti kodekse nustatytų bausmių švelninimu dėl asmeninių motyvų, taip pat – ar BK pataisų teikimas nekelia interesų konflikto rizikos.
Jos pastebi, kad dalis projektą pasirašiusių Seimo narių yra buvę savivaldybių tarybų nariai ar yra dirbę savivaldoje.
Siūlomi teisės akto pakeitimai, A. Bilotaitės ir G. Balčytytės nuomone, turėtų tiesioginę teisinę ir reputacinę reikšmę viešas pareigas einantiems asmenims – įskaitant tuos, kurie yra arba gali būti susiję su savivaldos lėšų panaudojimo teisėtumo tyrimais, kuriuos atlieka Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) ir Generalinė prokuratūra.
Kilus ginčams ir keturiems Seimo TTK nariams palikus posėdį, pastarasis vis tiek pritarė piktnaudžiaujančių politikų atsakomybę švelninančioms Baudžiamojo kodekso (BK) pataisoms. Pirmadienį už tai balsavo 4 komiteto nariai, 1 susilaikė.