Būsima socialinės apsaugos ir darbo ministrė Inga Ruginienė sako, kad pirmieji pasiūlymai dėl antrosios pensijų pakopos pertvarkos Seimą pasieks artimiausios pavasario sesijos metu. Tarp galimų pokyčių ji įvardija galimybę laisvai pasitraukti iš kaupimo sistemos, taip pat darbdavių įtraukimą ir nuostatą, kad pensija priklausytų nuo turimo darbo stažo.
„Norėtųsi nesunaikinti sistemos, bet ją taip pakoreguoti, kad tiek būtų atliepti lūkesčiai tų, kas tiki sistema ir nori kaupti, tiek tų, kas dėl tam tikrų priežasčių nori išeiti. (...) Taip nusistatėme laiko terminus, kad pavasario sesijoje turi atsirasti konkretūs projektai“, – ketvirtadienį kalbėjo I. Ruginienė.
Parlamento socialdemokratų frakcijos narė tvirtino, kad ši pertvarka nebus reformos masto, tačiau svarstoma apie, jos teigimu, gyventojų lūkesčius atitinkančias korekcijas, pavyzdžiui, darbdavių įtraukimą į pensijos kaupimą.
„Nežinau ar tai galima pavadinti reforma, aš manau, kad tam tikras korekcijas, norint mūsų senjorus priartinti prie orios senatvės. Kalbant apie darbdavius ir jų prisidėjimą, tai eis kartu su antros pensijų pakopos pertvarkymo failu ir tikrai norėčiau sugrąžinti tą idėją apie profesinius fondus, kad ne tik darbuotojai prisideda, bet ir darbdaviai“, – teigė I. Ruginienė.
„Mes turime skatinti žmones, kurie moka mokesčius, jie tikrai turi jausti grąžą ir jie tikrai turi jausti, kad jie gaus daugiau“, – pridūrė ji.
Politikė taip pat žada iškelti klausimą dėl galimybės išeiti į pensiją, turint tam tikrą darbo stažą.
„Yra įvairių kitų modelių, kaip mokslininkai siūlo, galbūt išėjimą į pensiją pririšti ne prie amžiaus, o prie darbo stažo, kas atrodytų logiška, jei žmogus sukaupia, pavyzdžiui, 40 arba daugiau darbo stažo, gal jam nereikia 65 metų laukti (...) galbūt jis galėtų išeiti anksčiau į pensiją“, – svarstė ji.
Pensinio amžiaus ilginimui žada nepritarti
I. Ruginienės teigimu, naujoji Vyriausybė nesvarstys pensinio amžiaus ilginimo idėjos pabrėždama darbuotojų sveikatos būklę, kuri daliai žmonių trukdo likti darbo rinkoje iki pat pensinio amžiaus.
„Aš pati nepritariu ilginimui ir nepaisant to, kad eilę metų turėjau labai sudėtingas diskusijas su Tarptautiniu valiutos fondu, kurie primygtinai bandė įtikinti, kad Lietuvai to reikia, bet aš dabar nematau galimybių tą padaryti, nes mes nepadarėme namų darbų ir nepasiruošėm ilgesniam laikotarpiui, kada žmogus lieka darbo rinkoje“, – aiškino kandidatė į ministrus.
„Mes neinvestuojame pakankamai į darbuotojus nuo pat pirmo darbo, turiu omeny saugias darbo sąlygas, darbo užmokestį, mes neišlaikome darbuotojų sveikatos tiek, kad darbuotojai jaustųsi pakankamai sveiki ir pratęsti savo karjerą iki pat pensinio amžiaus“, – sakė ji.
Pasak socialdemokratų atstovės, vyresnio amžiaus žmonėms tęsti karjerą trukdo ir kiti iššūkiai kaip patiriama diskriminacija dėl amžiaus, taip pat ji atkreipė dėmesį į neįgalių asmenų sunkumus.
„Mes neišsprendėme klausimų dėl diskriminacijos dėl amžiaus, neišsprendėme klausimo, ką daryti su socialiai jautriomis grupėmis, pavyzdžiui, su neįgaliaisiais, kurie nuo pat jaunystės neranda darbo“, – nurodė ji.
Gintauto Palucko Vyriausybė numato panaikinti automatinį įtraukimą į antrą pensijų pakopą bei sugrąžinti nuostatą, kad pensijos priklausytų nuo turimo darbo stažo.
Vyriausybės programa Seimui turėtų būti pateikta ketvirtadienį. Naujasis Gintauto Palucko Ministrų kabinetas įgis įgaliojimus tik tada, kai pastarajai programai pritars parlamentas – tą valdantieji viliasi padaryti gruodžio 12 d.
ELTA jau skelbė, kad Konstitucinis teismas (KT) nusprendė, jog Pensijų kaupimo įstatyme numatoma ribota galimybė pasitraukti iš pensijų kaupimo fondų pažeidžia Konstituciją. Tuo metu, anot institucijos, skirtingų rūšių išmokos pagal sukaupto turto dydį nepažeidžia pagrindinio įstatymo.
KT pažymi, kad teisė į pensijų fonduose sukauptas lėšas siejasi su jo nuosavybės teisių apsauga, todėl esamas reguliavimas neturi pagrindo.
KT nurodė, kad pensijų fonde sukaupto turto dydžių ir nuo jų priklausančios pensijų išmokų dydžio nustatymo pagrįstumas ir tikslingumas nėra konstitucinės kontrolės dalykas, nes nėra pagrindo teigti, jog tokiu teisiniu reguliavimu akivaizdžiai paneigtos Konstitucijoje įtvirtintos, jos ginamos ir saugomos vertybės.