2025 m. gegužės 13 d. 14.00 val. Lietuvos Nepriklausomybės Akto signataro dr. Zigmo Vaišvilos spaudos konferencija Seime "Kodėl VRK nariais siūloma skirti tuos, kurie dangsto šiurkščius 2024 m. rinkimų pažeidimus?"
Dalyvauja Stebėtojų gildijos pirmininkas Gediminas Ustinavičius.
https://www.youtube.com/watch?v=mw3qDD5fYNI
2025-05-13 d. Seimo plenarinio posėdžio darbotvarkėje numatytas klausimas dėl naujos sudėties LR VRK pirmininko ir narių skyrimo. Siūloma beveik tos pačios sudėties komisija.
Pagrindinio Seimo komiteto šiuo klausimu Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto, 2025-05-07 išvadoje dėl siūlomo nutarimo projekto pateikta tikrovės neatitinkanti informacija, kad negauta piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymų.
Tačiau 2024 m. gruodžio 20 d. Lietuvos visuomenės tarybos ir Stebėtojų gildijos stebėtojai LR Seimui pateikė prašymą ir įrodymus dėl šiurkščių 2024 m. Respublikos Prezidento, Europos parlamento narių ir Seimo rinkimų pažeidimų, paprašyta sudaryti Seimo laikinąją komisiją, inicijuoti būtinus Rinkimų kodekso pakeitimus. Informaciją apie tai rinkimų stebėtojai pateikė 2024-12-20 d. spaudos konferencijoje Seime. Seimui dėl to pateikta aibė piliečių peticijų, informacija pateikta visiems Seimo nariams.
2025-05-05 sprendimu administracinėje byloje Nr.I3-2818-414/2025 Regionų administracinis teismas visa apimtimi tenkino 2024 m. Respublikos Prezidento rinkimų stebėtojo ir Lietuvos Nepriklausomybės Akto signataro Zigmo Vaišvilos skundą ir panaikino VRK atsisakymus teikti nurodytų rinkimų dokumentus stebėtojams ir Lietuvos Nepriklausomybės Akto signatarui Zigmui Vaišvilai. Teismas byloje pritaikė galimo teismo sprendimo užtikrinimo priemones - sustabdė VRK sprendimą naikinti nurodytų rinkimų dokumentus.
VRK naudojasi informacine sistema (VRKIS), kurioje tvarkomi jautrūs valstybės duomenys: rinkėjų sąrašai, kandidatų registracija, balsavimo rezultatai, biuletenių apskaita bei elektroninių parašų rinkimas už kandidatus ir pilietines iniciatyvas. VRKIS ignoruoja teisės aktų reikalavimus, kad balsavimo biuleteniai turi būti apskaitomi kaip griežtos atskaitomybės dokumentai. Tai sudarė sąlygas 2024 m. rinkimuose net atvirai sukčiauti, o VRK tai toleravo ir slėpė rinkimų dokumentus nuo stebėtojų. Jau vykstant 2024 m. Seimo rinkimams, pati VRK stebėtojams raštu patvirtino, kad „Rinkėjo puslapyje" renkami elektroniniai parašai neatitinka įstatymų reikalavimų. Tad 2024 m. Respublikos Prezidento rinkimuose nė vienas dalyvis negalėjo tapti kandidatu.
Pagal galiojančius Lietuvos Respublikos įstatymus (Visuomenės informacinių išteklių valdymo įstatymą, Kibernetinio saugumo įstatymą, Buhalterinės apskaitos įstatymą), tokiai sistemai privalomi taikyti šie reikalavimai, kuriuos LR VRK ignoruoja ir netaiko: įtraukimas į valstybės IS registrą (VIRIS), svarbos klasės nustatymas (A, B ar C), nepriklausomas saugumo auditas, sertifikavimas pagal ISO/IEC 27001 ar lygiaverčius standartus, taip pat privalomas rinkimų dokumentų apskaitos atitikimas finansinės atskaitomybės principams. Tačiau VRK:
- neturi viešai prieinamo nepriklausomo audito įrodymų;
- neturi sertifikavimo pagal jokį kibernetinio saugumo ar buhalterinės apskaitos standartą;
- VRKIS tik VRK vidiniais priėmimo aktais - VRK pati pasirašo sau leidimą veikti, be išorinės priežiūros.
Taip VRK elgiasi su savo informacine sistema, kuri veikia konstituciškai išskirtinės svarbos, t. y. rinkimų ir referendumų organizavimo bei vykdyme srityje, ignoruodama ir šiurkščiai pažeisdama nurodytus įstatymus ir kitus teisės aktus.
Dėl nurodytų priežasčių skirtina visiškai naujos sudėties VRK. Seimo prašoma atidėti VRK pirmininko ir narių skyrimo svarstymą 2025-05-13 d. plenariniame Seimo posėdyje, pagrindiniu Seimo komitetu dėl šio klausimo paskirti kitą, nešališką, Seimo komitetą, o 2025-05-13 d. Seimo plenariniame posėdyje svarstant šį klausimą, leisti pasisakyti Lietuvos Nepriklausomybės Akto signatarui Zigmui Vaišvilai.