Seimo konservatorių frakcijos seniūnas Mindaugas Lingė ir frakcijos narė Dalia Asanavičiūtė užregistravo Politinių organizacijų įstatymo pataisą, kuri, jei būtų priimta, leistų lengviau susidoroti su politiniais oponentais. Ir netgi likviduoti jų partijas.
Pagal siūlomas pataisas, pavyzdžiui, jei konkrečios partijos pirmininkas ar partijos valdymo organų narys viešai imtųsi karo, smurto propagandos ar skleistų rasinę, religinę ar tautinę neapykantą, gręsiančią valstybės saugumui, tokia partija galėtų netekti valstybės biudžeto asignavimų. Už partijos lyderio ar valdymo organų atstovo netinkamą retoriką atsakytų ne vienas asmuo, bet visa partija. Teismo sprendimu, tokią partiją net būtų galima likviduoti. Ar tokia įstatymo pataisa, prisidengus „geopolitine situacija" ir „Rusijos skleidžiamomis atakomis", nesiekiama susidoroti su kitaminčiais ir su demokratija? Nes piliečių teisę turėti savo įsitikinimus gina ir Lietuvos Konstitucija.
Žmogaus teisių asociacijos pirmininkas Vytautas BUDNIKAS įžvelgė M.Lingės ir D.Asanavičiūtės siūlomoje pataisoje tam tikrus pavojus.
„Vaizdžiai kalbant, - sakė V.Budnikas, - kadangi korupcija dabar yra labai madingas reikalas, aš galiu papirkti kokios nors partijos narį, kad jis kur nors viešoje vietoje pasisakytų netinkamai, o tada priklijuosiu visai partijai tą įstatymo pataisą. Tai čia provokacijų gali visokių atsirasti.
Pirmas dalykas - kas yra smurto skatinimas ar neapykanta rasinė? Nesiimu spręsti, bet viešojoje erdvėję tuo yra spekuliuojama. Ir ne šiaip spekuliuojama. Pavyzdžiui, keli šalčininkiečiai kalbėjo apie Seimo narių šaudymą, kad iššaudys lietuvius ir visą Lietuvą, bet jiems prokuratūra nutraukė ikiteisminius tyrimus, kadangi Teismo medicinos centro ekspertė parašė, kad čia nieko tokio. Bet ta pati ekspertė parašė, kad mokytoja Alina Laučienė, skatindama visus mokytis lietuvių kalbos, kovoti dėl lietuvių kalbos išlikimo, kažką kurstė ir už tai A.Laučienė buvo teisiama. Tiesa, prokuratūra dabar atsiėmė bylą, kad patikslintų, bet vis vien svarbus faktas, kaip skirtingai traktuojama A.Laučienė ir tie anksčiau paminėti šalčininkiečiai.
Lygiai taip pat, kai bibliotekininkė nuteista dėl 150 eurų, o meras išteisintas ir gali toliau užimti vadovaujančias pareigas, įskaitant ir partijoje, formuoti Lietuvos politiką. Štai matot, kokie dvejopi standartai. Todėl jeigu Seime bus priimta ta Politinių organizacijų įstatymo pataisa, kurią siūlo konservatoriai, ji leis laisvai interpretuoti, kas yra smurtas, kas yra raginimas nusižengti ir t.t. Jei teatre per spektaklį scenoje ant sienos kabo šautuvas, tai jis neabejotinai tame spektaklyje iššaus."
- Tai reiškia, kad iššaus, sužeis ir ši įstatymo pataisa. Gal ji tik todėl siūloma, nes siekiama likviduoti Remigijaus Žemaitaičio „Nemuno Aušrą" ir Eduardo Vaitkaus Liaudies partiją?
- Na, aš galiu tik manyti, kad bus susidorojama su politiniais oponentais - ar tai bus R.Žemaitaitis, ar E.Vaitkus, ar „Nacionalinis susivienijimas", ar dar kas nors. Tai būtų instrumentas, galintis išbraukti iš politinio lauko nepatinkančias politines jėgas. O kam tai bus pritaikyta, aš nesiimu spręsti.
- Bet juk žmogus gali ką nors neapgalvotai leptelėti, o kitą rytą jau gailėtis!
- Matot, aš politikoje nežiūriu, kad būna šiaip sau leptelėjimai. Būna tik politiniai procesai ir juos labai lengva užsakyti ir matome, kaip tai vyksta. Juk paviešinti dokumentai iš ankstesnės mūsų vidaus ir užsienio politikos. Matome, kad politikoje galima užsakyti įvairiausių dalykų. Atsiras koks nors partijos narys, kuris specialiai ką nors rasistiško ar pan. pakalbės, o paskui ta partija turės nuo jo atsiriboti. Kol tas atsiribojimo procesas vyks, per tą laiką galima iškelti partijai bylą ir atimti valstybės biudžeto asignavimus.
- Bet ir patys konservatoriai galėtų pasimauti ant to kabliuko.
- Matote, Lietuvoje teisė yra tokia - kieno politinė jėga, to ir teisė. Visi matome, kaip Konstitucinis Teismas elgiasi - jei tokia yra politinė valia, tokia tendencija, tai Konstitucinis Teismas pripažįsta net tai, ko Konstitucijoje nėra. Teisė yra toks dalykas, kurį gali tampyti kaip antklodę. Teismų sprendimai toje pačioje byloje skiriasi vieni nuo kitų, vienodi kaltinimai interpretuojami skirtingai, todėl į teisę Lietuvoje reikia žiūrėti taip - jeigu turi politinę galią, tai tu gali ja naudotis.
- Bet tokios skirtingos teismų interpretacijos juk savaime skatina kai kuriuos asmenis skleisti rasinę, nacionalinę neapykantą ir t.t. Juk, jeigu atstovauji galingą partiją, yra šansų, jog nuo bausmės išsisuksi...
- Nacionalinės neapykantos, atvirai tariant, nėra tokios, kokia buvo anksčiau. Kai buvo ta „Jedinstva", jie gana ryškiai pasisakydavo, buvo gana atvirų grasinimų, raginimų smurtauti. O dabar sakoma aptakiai ir klausimas yra tik interpretacijose. O tie, kurie turi politinę galią, jie sako, kad tuos pasisakymus reikia interpretuoti būtent taip. Ir tada teisėsaugos institucijos, aš nežinau, bet manyčiau, kad puola tą nurodymą vykdyti. Tie patys žodžiai, netgi agresyvesni, gali būti laikomi visiškai nekaltais, jeigu taip nori turintys politinę galią. O visiškai taikus raginimas ginti nacionalines vertybes gali būti interpretuojamas kaip neapykantos kurstymas, diskriminacija ir t.t.
- Kaip manote, ar Seimas šiai konservatorių siūlomai įstatymo pataisais pritars?
- Jeigu nėra politinio suokalbio kažkokio tarp partijų, tai ne, Seimas nepritars. O jeigu partijos tarpusavyje susitarė, tai visko galima tikėtis. Čia galbūt tik iniciatyva viešai išeina iš konservatorių, bet ta iniciatyva jau yra suderinta su kitomis partijomis. Politinė padėtis aštrėja, mūsų netikrumas dabartinėje geopolitinėje situacijoje padidėjęs, o tokioje įtemptoje situacijoje galimai gali žaisti ir kitos jėgos.
- Išeina, kad grįžtame į laikus, kai visuomenė privalėjo gyventi ir mąstyti tik pagal valdžios teisingąją liniją. Tai kuo tada konservatorių noras skiriasi nuo Kremliaus noro užgniaužti, persekioti Rusijoje visus Kremliaus kritikus!
- Visų partijų politinis siekis - dominuoti. Kitaip nėra prasmės kurti politinę partiją. Tik klausimas - kiek visuomenė leidžia partijoms dominuoti. Jeigu partija dominuoja savo gražiais darbais, išmintingais sprendimais, tai gerai. Bet jei leidžiama teisiniu būdu, prievarta slopinti politinius oponentus kaip Azijos šalyse, tai yra blogai. Tokie antidemokratiniai procesai priklauso nuo to, kiek visuomenė tai leidžia.. O mūsų visuomenė labai daug leidžia. Tai blogai. Diktatūros juk neateina šiaip sau. Jos neateina savaime. Jos ateina priklausomai nuo visuomenės būsenos. Ar visuomenė diktatūrą įsileidžia, ar ne.