2025 m. birželio 11 d. Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas nagrinės 35 piliečių iniciatyvinės grupės skundą dėl 2025 m. gegužės 22 d. VRK sprendimo atsisakyti registruoti privalomojo referendumo iniciatyvą dėl Konstitucijos 23 straipsnio papildymo 4 dalimi: „Nuosavas piliečio nekilnojamasis turtas Lietuvos Respublikos teritorijoje neapmokestinamas."
VRK posėdis, kuriame buvo priimtas šis sprendimas, atskleidė beveik visų VRK narių priklausomybę nuo jos pasiūliusių partijų, valdžios struktūrų - sutiko su mūsų argumentais, kad nėra pagrindo neregistruoti šios iniciatyvos, bet 10 iš 13 balsavo priešingai.
Kaistant atmosferai dėl 2024 m. rinkimų Lietuvoje teisėtumo, nervai neišlaikė ne tik VRK nariams, bet ir apmokamiems „faktų tikrintojams" - 15min.lt. Reto neapdairumo straipsnyje - „Vėl išrinko „ne tuos": praėjus daugiau nei pusmečiui po Seimo rinkimų tvirtina, esą jie buvo suklastoti" - drauge su VRK patvirtino, kad Seimo rinkimų II turo balsavimo biuleteniai buvo atspausdinti ir perduoti rinkimų komisijoms bent trys dienos iki Seimo rinkimų I turo rezultatų galutinio suskaičiavimo ir patvirtinimo! https://laisvas.com/3657-2/ paskelbė šį faktą su stebėtojų surinktais dokumentiniais patvirtinimais ir panaudojo teisingą pavadinimą - Seimo rinkimų laimėtojai buvo žinomi iš anksto.
FB-e šią mano paskelbtą laisvas.com publikaciją užblokavo „faktų tikrintoja" 15min.lt.
Bet tai - šių melų skleidėjų problema. Paaiškėjus šioms aplinkybėms, rinkimų stebėtojai Gediminas Ustinavičius ir Zigmas Vaišvila kreipėsi į Regionų administracinį teismą trejose bylose dėl galimo teismo sprendimo užtikrinimo priemonių - 2024 m. Seimo rinkimų dokumentų naikinimo sustabdymo, o jei šie sunaikinti - šių dokumentų sąrašų pateikimo. Nepamirškime, kad administracinėje byloje dėl 2024 m. Respublikos |Prezidento rinkimų dokumentų pateikimo stebėtojams ir signatarui Zigmui Vaišvilai teismas uždraudė VRK naikinti šių Respublikos Prezidento rinkimų dokumentus, o pirmoje instancijoje teismas tenkino Z. Vaišvilos skundą - panaikino VRK atsisakymus pateikti Z. Vaišvilai šių rinkimų dokumentus. Manau, dėl to tokie nervingi Gitanas Nausėda, Saulius Skvernelis, Laurynas Kasčiūnas ir kiti, tiesos apie šiuos rinkimus atskleidėjams grąsinantys baudžiamąja atsakomybe.
Matant šias nebeslepiamas VRK narių ir juos vėl perskyrusio Seimo sąsajas, 2025 m. birželio 2 d. 30 piliečių iniciatyvinė grupė kreipėsi į VRK dėl privalomojo referendumo iniciatyvos registravimo, kaip vieną visumą keičiant Konstitucijos 9 straipsnyje nustatytą referendumo organizavimą.
1. Referendumą skelbti teisę turėtų ir Respublikos Prezidentas, neturintis tokios teisės.
2. Referendumą skelbti teisę turėtų ne Seimas, o ne mažiau kaip 2/5 Seimo narių grupė, kad Seimo opozicija galėtų pasipriešinti daugumos buldozeriui, pasitelkiant Tautą.
3. Surinkus referendumo inicijavimui reikiamą piliečių, turinčių rinkimų teisę, parašų skaičių, referendumą ir jo datą skelbtų ne Seimas, o referendumo iniciatyvinė grupė.
4. Referendumo inicijavimui pakaktų 100 tūkstančių piliečių, turinčių rinkimų teisę, parašų.
Dėl šių pakeitimų reikėtų pakeisti su jais susijusius Konstitucijos 147 straipsnio pirmą dalį ir papildyti trečia dalimi, nustatant, kad Seimas neturi teisės keisti ar panaikinti Konstitucijos nuostatų, priimtų referendume.
Nešališkos VRK veiklos užtikrinimui siūloma Konstitucijos 33 straipsnį papildant ketvirta ir penkta dalimis - piliečiai referendume tvirtina VRK narius ir pirmininką, o referendumo ir rinkimų stebėtojai, rinkimuose dalyvaujantys kandidatai turi teisę teismui skųsti VRK sprendimus dėl galutinių referendumo ir rinkimų rezultatų."
Atitinkamai koreguotini su nurodytais pakeitimais susiję Konstitucijos 67 straipsnio pakeitimai ir papildymai dėl Seimo kompetencijos, nustatant, kad Seimas ne skiria, o siūlo referendumui kandidatus į VRK, narius, o tarptautines sutartis dėl Lietuvos Respublikos suvereniteto ne tvirtina, o teikia juos tautos referendumui dėl jų ratifikavimo ar denonsavimo.
Atitinkamai koreguotinas ir Konstitucijos 84 straipsnio dėl Respublikos Prezidento kompetencijos, nustatant, kad ir jis turi teisę inicijuoti referendumą, o tarptautines sutartis dėl Lietuvos Respublikos suvereniteto ratifikavimo ar denonsavimo teikia ne Seimui, bet referendumui, o VRK narius skirti siūlo ne Seimui, bet referendumui.
Dėl nurodytų priežasčių keistinas ir Konstitucijos 148 straipsnio antra dalis, nustatant, kad tik referendumu gali būti keičiamos pirmojo skirsnio „Lietuvos valstybė" bei keturioliktojo skirsnio „Konstitucijos keitimas" nuostatos, taip pat Konstitucijos nuostatos, dėl kurių keitimo ar papildymo būtinas tarptautinės sutarties ratifikavimas referendume.
Piliečių teisėta kova už jų teises tęsiama.