Garbaus amžiaus pensininko vairuojamas automobilis, važiuodamas prieš eismą, susidūrė su kita mašina. Žuvo abu vairuotojai. Internete vėl įsiplieskė diskusija, ar nereikėtų seniems žmonėms uždrausti vairuoti. Ekspertas siūlo žiūrėti plačiau - ir socialiniame kontekste.
Kliudė ir trečią mašiną
Sukrečianti avarija įvyko antradienį, apie 14 val., Vilniaus rajone, Molėtų plente, 20 kilometre nuo sostinės Utenos kryptimi, ties Palaukinės kaimu. Policijos pirminiais duomenimis, 93 metų vyro vairuojamas automobilis „Ford Kuga", važiuodamas priešpriešiniu eismu, antra eismo juosta, susidūrė automobiliu „BMW 730LD SE", kurį vairavo 32 metų vyras.
Po smūgio „fordas" nuskriejo už kelio atitvaro ir atsidūrė ant šono. Tuo tarpu BMW kliudė pirma eismo juosta važiavusį automobilį „Seat Ateca", kurį vairavo 39 metų moteris.
Atvykę policijos pareigūnai išvydo nelaimės vietoje besidarbuojančius ugniagesius gelbėtojus, kurie bandė išlaisvinti prispaustus nukentėjusiuosius.
Kaip „Vakaro žinioms" sakė Vilniaus apskrities policijos atstovė Julija Samorokovskaja, „fordo vairuotojas buvo be gyvybės ženklų. Prispaustas, be sąmonės - ir BMW vairavęs vyras. Medikai konstatavo jų mirtį.
Prispausta BMW 31 metų keleivė buvo sąmoninga. Ją išlaisvino ugniagesiai, nupjovę mašinos stogą. Moteris dėl įvairių sužalojimų paguldyta į ligoninę.
„Seato" vairuotoja pareigūnams aiškino, kad važiavo paskui BMW, prieš kurį staiga atvažiavo mėlynos spalvos „fordas", įvyko kaktomuša, nuo smūgio apsisukęs BMW atsitrenkė į ir jos mašiną.
Dažnai lemia sekundės
Po tragiškos nelaimės internete vėl įsiplieskė diskusija, ar tokio garbaus amžiaus žmonėms iš viso reikėtų leisti vairuoti. Kiti stebėjosi, kaip nepavyko išvengti avarijos tiesiame kelyje.
„Vakaro žinioms" sveikatos tikrinimo centro „Alvimeda" vadovas gydytojas Vidmantas Buržminskas svarstė, kad vairavimą reikėtų apriboti nuo 85-90 metų: „Silpsta žmogaus orientacija, visos funkcijos yra sulėtėjusios, o kelyje - dažnai lemia sekundės."
Jis sutiko, kad keliuose pastebimi ir neadekvačiai besielgiantys jauni vairuotojai. Anot V.Buržminsko, jie taip elgiasi dėl neatsargumo arba nemandagumo: „Iš mandrumo spaudžia akseleratorių „iki dugno" ir nelabai galvoja apie pasekmes. Normalios kultūros ir auklėjimo trūksta."
Gydytojo pastebėjimu, vairuotojų sveikatos patikros Lietuvoje yra pakankamai griežtos, bet proto neįvertinsi.
Drausti ir jauniems vairuotojams?
Vairavimo instruktorius ir saugaus eismo ekspertas Artūras Pakėnas yra įsitikinęs, negalime vertinti visų žmonių galimybių pagal metus - tai labai individualu.
„Kodėl kažkas turi atsakyti už vienmečio elgesį. Jų bendras bruožas - tik amžius. Juk atliekama vairuotojo sveikatos patikra. Jei žmogus turi galiojančią pažymą, tai reiškia, kad tinkamas vairuoti, tad kam drausti. Patikrinkite, ar tas 93 metų žmogus turėjo pažymą. Pažiūrėkime statistiką, kas daugiausiai sukelia avarijas. Jei vadovautumėmės vien tik šiuo kriterijumi, pirmiausia reikėtų uždrausti vairuoti jauniems žmonėms. Pirmiausia reikia gilintis į tikrąją priežastį, o tik po to žiūrėti vairuotojo amžių", - „Vakaro žinioms" komentavo jis.
Regionų atskirtis
A.Pakėnas siūlo žiūrėti plačiau - ir socialiniame kontekste. Jei uždrausime žmonėms vairuoti, jie pateks į socialinę atskirtį. Lietuvoje juk nėra tinkamai išvystyto viešojo transporto, nėra kitų alternatyvų, kaip žmogui gyventi. Tuomet tenka sėsti prie vairo ir net neturintiems tam reikiamų savybių gyventojams.
„Mokau vairuoti daug vyresnių nei vidutinis amžius žmonių. Jie mokosi tam, kad galėtų nuvažiuoti į regionus pas savo tėvus - nuvežti mamą ar tėtį į polikliniką, parduotuvę, nes šie nebegali vairuoti. Kitų būdų socialiai išgyventi tie seni žmonės neturi. O jei žmogus neturi vaikų, ką jam daryti? Tuomet bando vairuoti pats. Taigi, tragiški įvykiai kol kas beveik neišvengiami, bet vietoje draudimų turėtume ieškoti sprendimų: ar suteikti žmonėms socialinę pagalbą, galvoti apie savanorystę ar bendruomenines iniciatyvas ir kt.", - kalbėjo ekspertas.
Ką rodo skaičiai?
„Regitros" duomenimis, šiuo metu yra 21140 žmonių, turinčių teisę vairuoti, kurie yra 80-ies ir vyresni - 1,42 proc. visų, turinčiųjų teisę vairuoti; 787 asmenys, turintys teisę vairuoti, yra 90-ies ir vyresni - 0,05 proc. visų, turinčiųjų teisę vairuoti.
Vairuotojams iki 65 metų sveikatos patikrą reikia atlikti kas 10 metų, nuo 65 iki 80 metų sveikatą pasitikrinti reikia kartą per 5 metus, o 80 metų ir vyresniems - kas 2 metus.
Pagal policijos pateiktus Transporto kompetencijų agentūros duomenis, 2023 m. vyresnio amžiaus vairuotojai (nuo 65 metų), sukėlė 13,1 proc., 2024 m. 12,1 proc., 2025 m. sausį-rugpjūtį 12,6 proc. visų eismo įvykių.Dažniausiai juos sukelia 25-44 metų vairuotojai.