respublika.lt

Elektromobiliai rinkos dar neužkariavo

(225)
Publikuota: 2022 rugsėjo 16 04:00:00, Vidmantas MISEVIČIUS
×
nuotr. 8 nuotr.
Elektromobilio savininkas Martynas neketina vėl sėsti prie transporto su vidaus degimo varikliu vairo. Stasio Žumbio nuotr.

Savaitgalį elektromobilių savininkai ir besidomintys šiuo transportu buvo kviečiami į antrą kartą sostinėje organizuojamą, pasaulinės elektromobilių dienos paminėjimui skirtą renginį „Charged Up'22". „Litexpo" parodų centre vykusios šventės metu buvo galima ne tik apžiūrėti ir išbandyti naujausius, Lietuvos rinkoje esančius, elektromobilius, bet ir sužinoti šio sektoriaus naujienas. Kita vertus, matant augančias elektros kainas ir prastėjančią Lietuvos ekonominę padėtį, mažai tikėtina, kad brangesni už analogus su vidaus degimo varikliais elektromobiliai, bent jau artimiausiu metu, taptų visuotinai geidžiamu pirkiniu.

 

Rekordas pasiektas, o kas toliau?

Dar iki renginio jo organizatoriai ypač kvietė atvyki kuo daugiau visiškai elektrinių automobilių savininkų. Pastarieji buvo laukiami tikintis pagerinti praėjusių metų rekordą, kuomet į vieną vietą suvažiavo 94 elektromobiliai. Elektrinio transporto savininkai organizatorių raginimą išgirdo, tad šiemet jų susirinko daugiau negu 200 ir buvo pasiektas naujas rekordas. Iš šono žiūrint viskas atrodė gražiai, tačiau, nepaisant susirinkusiųjų entuziazmo, kyla tam tikrų abejonių, ar kitais metais rekordą pavyks ne tik kad pagerinti, bet ir pakartoti.

Prie „Litexpo" susirinkę elektromobilių entuziastai neslėpė, kad rinktis šią transporto priemonę juos paskatino keletas priežasčių. Vieni, persėsdami į nulinės emisijos transportą, galvojo apie ekologiją. Kitiems aktuali buvo galimybė naudotis sostinės A eismo juostomis, treti džiaugėsi nemokamomis įkrovimo stotelėmis ar tuo, kad prie ankstesnių elektros kainų elektromobilio eksploatacija, lyginant su transportu su vidaus degimo varikliais, buvo žymiai pigesnė.

Šiuo metu iš visų aukščiau išvardintų priežasčių faktiškai lieka viena - ekologija. Sostinės savivaldybė, vadovaujama toliau narkotikų ir partnerysčių nelabai ką matančios Laisvės partijos nario Remigijaus Šimašiaus, elektromobilių turėtą privilegiją - naudotis A juostomis - naikina. Elektros kainos šovė į rekordines aukštumas ir prognozuojama, kad kitąmet, kai neliks ir nemokamų įkrovos stotelių, jos augs dar labiau. Tai reiškia, kad brangs ir taip jau ne pigių, bet dar nemažai techninių trūkumų turinčių elektromobilių eksploatacija.

Įvertinus minėtas aplinkybes, mažai tikėtina, kad situaciją ženkliai pagerins ir Aplinkos projektų valdymo agentūros (APVA) vėl priimamos paraiškos kompensacijoms už įsigytus elektromobilius (2500 eurų už naudotą, 5000 eurų už naują) gauti. Juolab kad ir čia automobiliams taikomi tam tikri apribojimai.

Stasio Žumbio nuotr.

Visgi, nepaisant laukiančių iššūkių, kalbinti elektromobilių vairuotojai patikino, kad savo transporto priemonės į jokią kitą nekeis.

Pasirinkimas pasiteisino

Vilnietis Dainius pasidžiaugė, kad pirkdamas elektromobilį galėjo pasinaudoti APVA parama, todėl puikios sąrangos naudota nulinės emisijos transporto priemonė jam kainavo žymiai pigiau. Be to, pilnai įkrautu akumuliatoriumi jo turimas „Chevrolet" nesunkiai įveikia 300 kilometrų atstumą, ko, daugiausia važinėjant po miestą, visiškai užtenka. Paklausus apie augančias elektros kainas, Dainius atsakė, kad kol kas apie tai dar negalvojo, nes, nepaisant pabrangimo, elektromobilio eksploatacija jam apsimoka.

Tą patį sakė ir nuo 2017 metų tik elektromobilius vairuojantis bei jų atsisakyti nežadantis Martynas. Vyras patikslino, kad anksčiu dažnai naudodavosi nemokamų įkrovų stotelių paslaugomis, o šiuo metu turimą „Jaguar" krauna namie arba darbe.

„Įmonė turi nusipirkusi nuotolinę saulės elektrinę, tad, kai yra galimybė, įkrauti transporto priemonę stengiuosi darbe. Nemokamomis stotelėmis tenka naudotis nebent tolimesnėse kelionėse. Tame, kad nuo kitų metų jos taps mokamos, nematau nieko blogo. Dabar, kai stotelės yra nemokamos, jos yra prastokai prižiūrimos ir, tarkime, gedimo atveju remontas trunka labai ilgai. Galbūt kai paslauga taps mokama, pagerės ir jų aptarnavimas, - svarstė vyras. - Kita vertus, nepaisant to, jog elektra pabrango, jos kaina dar neperžengė tos ribos, po kurios elektromobilio eksploatacija, kraunant jį namuose, taptų nebeįmanoma, tad problemos ir čia neįžvelgiu. Pilnai įkrautu akumuliatoriumi nuvažiuoju 300-350 km. Su šiandieninėmis elektros kainomis tai kainuoja apie 45 eurus. Jeigu elektros kaina ims mažėti, atitinkamai mažės ir elektromobilio eksploatacijos kaštai."

Jis patikslino, kad norint turėti patogų krovimą namuose, teko ne tik įsirengti įkrovimo stotelę (kaina siekia apie 1000 - 1500 eurų), bet ir iki 22 kilovatvalandžių padidinti elektros įvadą.

„Aišku, buvo galima viso to nedaryti ir krauti automobilį iš įprastos rozetės, tačiau tuomet krovimas truktų dvi paras, o mūsų šeimai transportas reikalingas kasdien, - pasakojo Martynas. - Šiuo atveju aš suprantu, kodėl į elektromobilius atsargiai žiūri daugiabučių gyventojai. Kiek bendravau su kolegomis ar pažįstamais, visi akcentuoja tą patį - gyvenant daugiabutyje, net jeigu jis ir turi požeminį garažą, įsirengti atskirą įkrovimo stotelę yra labai sudėtinga. Akivaizdu, kad patys gyventojai šios problemos neišspręs, tad jeigu valdžia nori elektromobilių proveržio, ji pirmiausiai turėtų išspręsti jų įkrovimo klausimą, nes kam reikalingas automobilis, jeigu juo negali naudotis?"

Brangus malonumas

Nemokamų stotelių išlaikymas mokesčių mokėtojams kasmet atsieidavo po 300 tūkst. eurų.

Iki 2030 m. Lietuva planuoja pastatyti 6 tūkst. naujų elektromobilių įkrovimo stotelių, tam skirta apie 90 mln. eurų. Jos bus viešos. Apie stotelių įrengimą šalia daugiabučių ar jų kiemuose, bent kol kas, informacijos nėra.

Stasio Žumbio nuotr.

Per paskutinius trejus metus, pagal „Regitros" turimą informaciją, visoje Lietuvoje elektromobilių skaičius augo: 2017 m. elektromobilių buvo 621, 2019 m. - 1 397, 2020 m. - 2 496, o 2021 m. - 4 841.

Palyginimui, per pirmus aštuonis šių metų mėnesius Lietuvoje buvo įregistruoti 92 879 naudoti automobiliai ir 39 238 nauji. Iš viso iki 2022 rugsėjo 1 d. Lietuvoje buvo įregistruoti 1 100 707 dyzelinu varomo automobiliai, 377 313 benzininių lengvųjų automobilių, 45 549 hibridinės (benzinas/elektra) transporto priemonės ir 6 526 elektromobiliai.

Naujo elektrinio „Jaguar I-Pace" kaina prasideda nuo 83 350 eurų, vidaus degimo variklį turinčio „Jaguar E-Pace" - nuo 49 200, vidutinės degalų sąnaudos 5,2 l/100 km. Naujo elektromobilio „Dacia Spring" kaina yra 19 020 - 20 625 eurų. Naujo benzininio „Dacia Jogger" - 16 212 - 19 038 eurų, vidutinės degalų sąnaudos - 5,6 l/100 km.

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
4
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Skaityti komentarus (225)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Ar paspirtukininkams šalmai turėtų būti privalomi?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kokia kalba bendraujančių žmonių padaugėjo jūsų gyvenamojoje aplinkoje?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

+5 +11 C

+6 +11 C

+7 +12 C

+9 +13 C

+12 +19 C

+18 +20 C

0-7 m/s

0-6 m/s

0-5 m/s