respublika.lt

Algimantas RUSTEIKA: Bepročiai įsisiautėjo

(114)
Publikuota: 2025 lapkričio 11 07:02:09, Algimantas RUSTEIKA, publicistas
×
nuotr. 1 nuotr.
Algimantas Rusteika. Eltos nuotr.

Absurdo tragikomedijos "logika"

 

1. Lietuva uždaro sieną su Baltarusija, bet už jos lieka mūsų vežėjai. Lietuva jų neįsileidžia, pristato drakono dantų. Išprotėjusi Premjerė Inga Ruginienė - PIR - ten nulekia „piarintis ir selfintis".

2. Kai paaiškėja, kad ten užstrigo tūkstančiai Lietuvos vežėjų (iki tol išprotėjusi PIR to "nežinojo"), pati uždariusi sieną, išprotėjusi PIR reikalauja, kad Baltarusija mūsų vežėjus išleistų.

3. Kai Baltarusija sako, kad patys atidarykit savo pačių uždarytą sieną ir savo pačių vežėjus įsileiskit, uždariusi sieną, išprotėjusi PIR to nedaro, nes juk "kalta yra Baltarusija"!

4. Per visokias LRT panoramas visokios pumprickaitės kudakuoja, kad bepročiai yra teisūs, Baltarusija kalta, o išprotėjusi PIR nepadaro ko reikia. Didelės minios išprotėjusių nuo "patriotizmo" avinų tam pritaria ir tuo tiki.

Tvora

Ikieuropinėje Lietuvoje su kontrabanda buvo paprasčiau. Įvažiuoja vilkikas su dokumentais, kad veža tranzitu į Latviją ar Estiją, ant sienos atžymima apie įvažiavimą į Lietuvos teritoriją, važiuoja kur tik nori ir ramiai išsikrauna.

Žmogeliukas su kelionės dokumentais palekia savo mašinėle iki Saločių muitinės ir savas muitininkas už kažkiek "žalių" uždeda atžymą, kad krovinys į Latviją išvažiavo. Po kažkiek metų, sako, tie registravimo žurnalai Saločiuose pradingo...

Atėjo sunkūs tvoros statybos laikai. Sunku buvo premjerės Ingridos Šimonytės - PIŠ - vyriausybei. Niekaip "nerado" NATO standartų pjaunančios "Concertina" vielos, nors jos lietuviška įmonė UAB "Levoriškis" šalia Vilniaus turėjo apsčiai. Pagaliau VSAT surado ir susitarė dėl 10 000 rulonų pirkimo.

Ir tuojau pat Vyriausybėje ir VRM tiekimo susitarimas su lietuviška įmone buvo atšauktas be jokių paaiškinimų, atsisakant net bendrauti tuo klausimu. Tam, kad brangiąją tvorą už 152 milijonus pastatytų energetikos grupė Epso-G. Tą, kurioje pirmu smuiku griežia senas, geras Lietuvos Respublikos, Lietuvos Dalios ir konservatorių bičiulis Rokas Masiulis.

Tačiau ne tik migrantus tvora pristabdė, bet ir kontrabandą. Nes norint būti milijonieriumi daug nereikia - pakanka išsinuomoti valstybinės sienos 120 cm, kad pralįstų europaletė. Problema didelė, nes prie tvoros visoje pasienio zonoje atsirado vaizdo kameros, stebimos ištisą parą. Vaikšto budrūs pasieniečiai su piktais šunimis. Tėvynė saugoma, miegokite ramiai, brangūs Lietuvos žmonės! Todėl reikėjo problemos sprendimo.

Ir štai - koks netikėtumas! Pasirodo, Pašalčio kaime prie sienos su Baltarusija atrastas gerai įrengtas, požeminis 25 m ilgio tunelis kontrabandai. Įėjimas - keli metrai nuo valstybės sienos. Teritorijoje, į kurią galima patekti tik su specialiu vardiniu leidimu. Ir niekas nei tvorą tiesiant, nei vėliau "nepastebėjo".

Na, tiesiog nematė, nors nuotraukose matosi kaip ant delno. Kaimo gyventojai sako seniai žinoję. Ir kad kontrabandai. Tik į kameras nekalba, prašo išjungti. Na, gyventi reikia, trobos juk dega greitai.

Kokie ir kam konkrečiai specialūs vardiniai leidimai buvo duodami įvažiuoti? Ar sienos apsaugos tarnyba ir išduodavo leidimus, ir visiems vietiniams žinomo tunelio nematė, kasdien su šunimis einant palei tą tvorą?

Nes per tunelį gali ne tik kontrabandininkai praeiti, bet ir migrantai, ir net rusų „specnazo" diversinės grupės. Skandalas! Taigi metų pradžioje dėl šio slapto tunelio buvo pradėtas tyrimas. Ir kad niekas blogų klausimų neuždavinėtų, gyventojams uždrausta žurnalistams ką nors atsakinėti.

Pasieniečiai tunelį saugojo su šunimis. Ir štai, lapkričio 4 d. Vilniaus apygardos prokuratūra šį tyrimą nutraukė, nenurodydama konkrečių motyvų. Na, nebent tie motyvai galėjo būti koks nors skambutis iš kur nors aukščiau. Kur dingo visi galai? Tu vėjo paklausk, tau vėjas atsakys...

Bet kontrabandininkams gyventi juk reikia. Ir todėl po tvoros palaipsniui atsirado ir balionai. Po tvoros pastatymo kontrabanda nesumažėjo - ji tik pasikeitė. Ir dar padidėjo.

Balionai

Balionus su cigarečių dėžėmis leidžia kontrabandininkai. Balionai pakyla iki 2-3 km aukščio. Aerologiniai duomenys leidžia prognozuoti skrydžio trajektoriją. Viešos orų prognozės (pvz., „Windy", „Ventusky") pateikia vėjo kryptį ir greitį pagal aukštį, tad numatyti balionų judėjimą nesunku. Paskaičiuojama, kuria kryptimi skris ir kada pasieks vietovę, kuri nėra miestas ar miškas.

Balione įtaisius pigų vietos nustatymo signalų siųstuvėlį jį galima lengvai rasti. Long Range - bevielio ryšio technologija, plačiai naudojama parkavimo davikliuose, temperatūros sensoriuose, siuntinių ar laukinių gyvūnų sekimui, žemės ūkyje - drėgmės, temperatūros, dirvožemio jutikliuose.

Nedidelis duomenų kiekis perduodamas dideliais atstumais (nuo kelių iki keliasdešimties kilometrų) naudojant mažo dažnio radijo bangas. Siųstuvas (mažas modulis ant mikroschemos) siunčia signalą periodiškai ar pagal komandą, kaina - nuo 5 €. Įrengti nuotoliniu būdu valdomą vožtuvėlį dujoms išleisti - juokų darbas.

Gavėjas, turintis Long Range imtuvą, tą vietos signalą priima ir perduoda duomenis į internetą, kur galima matyti prietaiso buvimo vietą. Ir kontrabanda neįrodoma asmeniškai - "netyčia radau", jeigu pagaus. Galima ir už vynelio butelį paleisti į tą lauką kokį kaimo girtuoklėlį "balionui atrasti" ir į džipą atnešti.

Tvora pastatyta 2022 rudenį. 2023 metais pabandytas balionų būdas pasiteisino ir nuo 2024 metų jie leidžiami masiškai. Pažiūrim oficialius duomenis VSAT tinklalapyje. 2023 m. užfiksuoti 3 bandymai gabenti kontrabandą oro balionais. 2024 m. metinis skaičius: 226 perimti oro balionais atskraidinti kroviniai.

2024-11-12 VSAT praneša - iki lapkričio 138 perimti balionai, 351 kartą fiksuotas balionas Lietuvos erdvėje (tarp jų - ne tik su kroviniu). 2025-01-21 VSAT naktinio reido suvestinė - danguje net tiršta nuo balionų, kurių reido metu perimta 40.

Mėnesių išklotinė: sausis 63, vasaris 45, kovas 77, balandis 46, gegužė 69, birželis 17, liepa 62, rugpjūtis 33. 2025-09-04 VSAT duomenys: iki rugsėjo 4 d. perimta 420 balionais atskraidintų krovinių, taip pat paaiškina tipinį krovinio dydį: 3 cigarečių dėžės, apie 1500 pakelių. Spalio gale KAM informuoja: 2025 m. kontrabandos balionų atvejų - 557.

Tai čia kalba tik apie tuos, kurie buvo perimti ir atvejai nustatyti. O kiek jų buvo neperimta? Kiek iš viso skrido ir nuskrido, kuriuos laukuose susirinko ir pardavė - tūkstantis ar penki tūkstančiai? Nes per dvejus metus, 2023 - 2025 m., nelegalių cigarečių dalis išaugo beveik 40 %. Taigi tikrai ne visa kontrabanda sulaikoma - jos patenka vis daugiau.

„Nuorūkų analizės" metodas vertina realiai surinktų išmestų pakelių kilmę - laikomas patikimiausiu kontrabandos vartojimo rodikliu, skirtingu nuo muitinės sulaikymų. Kontrabandinių cigarečių vartojimas pagal šį tyrimo metodą 2023 m. sudarė 19,3 proc. rinkos, 2024 m. 24,0 proc., 2025 m. I pusmetį - 26,7 proc.

Vilniaus aerouoste net ir skrendant balionui virš jo 2-3 km aukštyje pavojaus nėra. Lėktuvai eina į tupimo taką daug žemesniame aukštyje, leidžiasi ir kyla iki 600-900 m aukščio virš žemės. Balionai 2-3 km aukštyje virš aerouosto visiškai nesikerta su jų trajektorijomis. Jų paprastai ir nepastebėsi tokiame aukštyje.

Tą valstybės institucijos seniai žinojo, bet niekas jokių politinių skandalų nekėlė. Nes nematė jokio pavojaus, kadangi jo ir nebuvo. Kas iš to ABSOLIUČIAI aišku? Nuo 2023 m. balionai į Lietuvą skrido kasmet vis didesniais kiekiais ir tai oficialiai KAM ir VSAT fiksuota. Ir jokios psichozės NEBUVO.

Tokia veikla vyko ne vienerius metus be jokios „grėsmės nacionaliniam saugumui". Ir staiga pavojaus sirenos! Politikų isterija ir užvaldytos žiniaKlaidos siaubo priepuolių traukuliai! Kodėl?

Todėl, kad „balionų hibridinis pavojus" leidžia viešai demonstruoti "griežtą saugumo poziciją". Pateisinti didžiules biudžeto išlaidas ir paskolas ginkluotei. Pateisinti nepakankamą finansavimą sveikatai, mokykloms, keliams, socialinei pagalbai. Pateisinti visų su tuo nesutinkančių puolimui ir tolesniam valdžios beprotysčių kritikų marginalizavimui. Ir nuolat dejuoti ES ir NATO pasitarimuose.

Vežėjai

Estijos kariuomenės vado manymu, toje šalyje "girdisi per daug karo isterijos balsų ir per mažai konstruktyvių, informuotų diskusijų apie dabartinę saugumo padėtį". Mūsų vadukų manymu, karo psichozės dar per mažai. Tik kartais tenka gauti ir atgalinių smūgių, už kurių padarinius jie net nesiruošia atsakyti.

Po sienų su Baltarusija uždarymo ne tik tūkstančiai mūsų vežėjų vilkikų stovi prie sienos. Atsakydama į tai Baltarusija uždraudė per savo teritoriją judėti Lietuvoje registruotiems sunkvežimiams, vilkikams, priekaboms ir puspriekabėms. Galima tik įvažiuoti/išvažiuoti per sieną, kuri Lietuvos sprendimu uždaryta iki 2025-11-30, o išimtys labai siauros.

Skelbta, kad už sienos 1000, 2000, 5000 vilkikų. Imkim skaičių 2000. Tiesioginiai prastovų nuostoliai: vienos paros kaina (vairuotojas, degalai generatoriui, parkavimas, sutartinių terminų pažeidimai) apie 400-800 € per dieną, tai sudaro apie 0,8-1,6 mln. € per dieną vien iš prastovų. Viena savaitė tokio režimo - nuostoliai 5,6-11,2 mln. €.

Lietuvoje 2024 m. veikė 6 089 kelių vežėjai, turintys ES (Bendrijos) licenciją - tai faktinė tarptautinių ir sunkiųjų krovinių vežimo veiklą vykdanti bazė. Per metus perveža apie 140 mln. t krovinių. Klaipėdos uostas praneša, kad 2024 m. bendra krova siekė 35,5 milijono tonų, taigi mūsų vilkikų transportas pagal krovinių pervežimą - 4 Klaipėdos uostai.

„Transeksta" 2024 IV ketv. duomenimis Lietuvos keliuose šiuo metu važinėja apie 44 tūkst. N3 klasės transporto priemonių, kurių bendroji masė viršija 12 tonų, t. y. klasikiniai vilkikai ir sunkvežimiai tolimajam krovinių vežimui. Iš jų dauguma priklauso tarptautiniams vežėjams, generuojantiems didžiąją dalį sektoriaus PVM ir akcizų pajamų.

Lietuvos kelių transporto sektorius (krovininis + keleivinis, bet krovininis dominuoja iki 90 %) kasmet įneša į valstybės ir socialinių fondų biudžetus apie 1,7-2,0 mlrd. eurų tiesioginių ir netiesioginių mokesčių. Tai vienas didžiausių mokesčių mokėtojų.

Didžioji dalis (apie 90 %) priklauso komerciniams vežėjams (juridiniams asmenims, turintiems licenciją krovinių vežimui tarptautiniais maršrutais). Didžiausi pervežamų krovinių srautai yra iš Europos į Rusiją, Kazachstaną, Vidurinę Aziją, Gruziją, Armėniją, Gruziją, Azerbaidžaną ir toliau į Kiniją.

Tiesiausias maršrutas, aplenkiantis karo zoną Ukrainoje, eina būtent per Baltarusiją ir juo važiuoja didžioji dalis vilkikų. Dabar šiam transportui pačių didžiausių ir pajamingiausių metų pervežimų prieš Kalėdas teks atsisakyti ir dar mokėti užsakovams didžiules baudas už esamų sutarčių nevykdymą.

Drastiškai kils pervežimų kaina ir mažės užsakymų, reikės arba dirbti su nuostoliu, stengiantis išlaikyti klientus, arba bankrutuoti, nes pervežimus bemat perims konkurentai. Apylankų kaštai per Latviją: papildomi 300-800 km vienai kelionei, priklausomai nuo krypties į Rusijos-Kazachstano-Kinijos koridorių, tai 150-400 € daugiau degalams + 1-2 d. grafiko praradimas, t.y. dar po 200-400 € dienos sąnaudų.

Net jei pavyktų perrikiuoti 50-70 % reisų, vieno mėnesio papildomos sąnaudos gali sudaryti 10-30 mln. € sektoriui (priklausomai nuo srautų dalies, kuri realiai važiavo per Baltarusiją). Su kitais nuostoliais vežėjai per metus pačiais kukliausiais paskaičiavimais prarastų iki 300 - 600 milijonų eurų. Vežėjai pateikia dar didesnius skaičius - 70 mln. per mėnesį, virš 800 mln. per metus.

Paprastai perregistruoti savo įmonių vilkikus kitoje valstybėje ir važinėti per Baltarusiją su ne lietuviškais numeriais negalima, nes ES teisė reikalauja, kad tarptautinių pervežimų įmonės transporto priemonės būtų registruotos tose šalyse, kur yra registruota ir veikia įmonė.

„Popierinės", imitacinės firmos įsteigimas negalimas, nes reglamentas reikalauja „stabilaus ir veiksmingo įsisteigimo" valstybėje, kur įmonė teigia besiverčianti (biuras, dokumentai, personalas, techninė bazė ir pan.) Tai yra tikrinama ir jokia įmonė dėl to nerizikuos.

Išeitis yra - tiesiog perkelti visą savo verslą kitur ir viskas. Nes jei tokia padėtis tęsis toliau ir ilgai - kitos išeities vežėjams paprasčiausiai gali nebelikti. Ar mūsų išprotėjusiai valdžiukei vieno iš didžiausių mokesčių mokėtojų nebereikia? O gal toks ir yra tikslas?

Tai dar vienas Lietuvos, atsiprašau - Ukrainos savivaldybės - laikinųjų teritorijos administratorių bukaprotiškumo aktas. Daug didesnis negu "kalio trąšų" smūgis Lietuvai ir jos verslams. Tuo pačiu ir mokesčių surinkimui į biudžetą. Kiek dar tokių smūgių bus? Reikės - juk dar pasiskolins, ar ne?

Pasekmės

Karo propagandos, kad tuoj tuoj mus užpuls, rezultatas: kas norės investuoti karo zonoje?

Karo propagandos, kad balionai pavojingi aviacijos skrydžiams, rezultatas: kas norės atskristi į Lietuvą?

Idiotiškos užsienio politikos rezultatas: kas norės bent kiek rimtų reikalų turėti su idiotais?

Nors iš esmės koks skirtumas - mes pasaulyje jau ir Rytuose, ir Vakaruose jau laikomi idiotais. Greit kur nors užsieniuose bus gėda prisipažinti, kad esame bepročių užvaldytos valstybės piliečiai. Nes mūsų gali paklausti - jei tokius išsirinkot, tai gal ir jūs esate tokie patys?

 

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
247
F

Sekite mus „Google“ naujienose.

Esame Facebook: būk su mumis Facebook

Esame Youtube: būk su mumis Youtube

Esame Telegram: būk su mumis Telegram

Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Skaityti komentarus (114)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Ar GPM reforma jus stipriai paveiks?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Ar atsiimsite pinigus iš II pakopos pensijų fondo?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

+3 +5 C

+3 +7 C

+4 +9 C

+4 +7 C

+5 +7 C

+7 +11 C

0-2 m/s

0-5 m/s

0-8 m/s