Pastaruoju metu Ukrainoje kyla vis daugiau skandalų dėl dronų gamybos, kuri karo metu virto didžiuliu verslu. Apie tai rašo „Strana.ua".
Ukrainos nacionalinis kovos su korupcija biuras tiria vieno didžiausių bepiločių orlaivių gamintojų „Fire Point", kuris laikomas artimu prezidento Volodymyro Zelenskio aplinkai, korupcijos atvejį.
Taip pat šalyje vis garsiau kalbama apie tai, jog 60 proc. bepiločių orlaivių, tiekiamų kariuomenei pagal valstybės užsakymą, yra netinkami naudoti.
Kariškiai ir dronų gamintojai, kuriuos kalbino ukrainiečių žurnalistai, patikino, jog jeigu 60 proc. skaičius ir yra išpūstas, tai nedaug. Vienas kariškių nurodė, kad dėl didžiulio defektų skaičiaus beveik pusė jo dalinio užsiima tuo, jog paromis ardo ir iš naujo surinkinėja dronus.
Remiantis kitais šaltiniais, tokią didelę defektų dalį lemia kelios priežastys.
Pirmoji yra ta, jog daugybė dronų Ukrainoje gaminami beveik „namų sąlygomis", tiesiogine to žodžio prasme. Juos garažuose surinkinėja ne specialistai, tinkamai nesuvokiantys technologinių procesų.
Antroji priežastis - didelis brokuotų dalių iš Kinijos skaičius, nes 99 proc. dronų surenkami būtent iš kiniškų atsarginių dalių (tai yra, kuo daugiau dronų gamina Ukraina, tuo daugiau uždirba Kinija). Anksčiau tokios didžiulės paklausos nebuvo, todėl atsargines dalis tiekė Kinijos gamyklos, ilgus metus jas kūrusios ir gaminusios.
Dabar, dėl išaugusios paklausos tiek Ukrainoje, tiek Rusijoje, kinai pajungė papildomus pajėgumus ir irgi pradėjo gaminti dalis garažuose.
Trečioji priežastis - totali korupcija vyriausybinių užsakymų srityje. Šios korupcijos centras yra Gynybos ministerija. Pasitelkus kyšius institucijai gali būti įsiūlytos sutartys su neaiškiais gamintojais. Kita ministerijoje gyvuojanti korupcijos schema susijusi su dronų kainos, lyginant su jų savikaina, išpūtimu. Ji realizuojama per „otkatus".
Be to, dronai dažnai pristatomi į frontą tik popieriuje. Tarkim, pagal dokumentus išsiunčiama 10 000 dronų, tačiau iš tikrųjų pristatoma ne daugiau kaip 5000. Tačiau norint, kad tokia schema veiktų, į ją turi būti įtraukti ir karinių dalinių vadai, kurie pasirašo fiktyvaus bepiločių orlaivių skaičiaus priėmimą.