ES pirmadienį už antimonopolinių teisės aktų pažeidimus skyrė Vokietijos maisto pristatymo bendrovei „Delivery Hero“ ir jos patronuojamajai bendrovei Ispanijoje „Glovo“ 329 mln. eurų dydžio baudą.
ES priežiūros institucija nustatė, kad „Delivery Hero“ laikotarpiu nuo 2018 m. iki 2022 m. naudojosi jai priklausančiomis bendrovės „Glovo“ akcijomis, kad apribotų konkurenciją.
Tuo tikslu abi bendrovės keitėsi įslaptinta informacija, tarėsi nevilioti viena kitos darbuotojų ir tarpusavyje pasidalinti nacionalines maisto pristatymo į namus rinkas.
Vokietijoje įsikūrusiai „Delivery Hero“ nuo 2022 m. liepos priklauso 94 proc. ispanų bendrovės „Glovo“ akcijų, tačiau praėjusiais metais pradėtas formalus ES tyrimas apima laikotarpį iki tampant vienintele savininke.
Šios dvi firmos yra didžiausios maisto pristatymo bendrovės Europoje, pristatančios jų programėlėmis ar svetainėse užsakymus pateikiantiems klientams į namus maistą iš restoranų bei prekes iš maisto ir ne maisto parduotuvių.
Konkurenciją ES prižiūrinti Europos Komisija paskelbė, kad bendrovės prisipažino sudariusios kartelį ir sutiko sumokėti baudas, kad byla būtų baigta.
„Tokiais karteliais ribojamas vartotojų ir verslo partnerių pasirinkimas, dėl jų darbuotojai turi mažiau galimybių bei sumažėja paskatos konkuruoti ir diegti naujoves“, – teigė ji.
„Delivery Hero“ turės sumokėti 223 mln. eurų dydžio baudą, tuo tarpu bendrovei „Glovo“ teks paploninti piniginę 106 mln. eurų suma, paaiškino Komisija.
„Ši byla yra svarbi, nes galimybės verstis tokia praktika atsirado bendrovei „Delivery Hero“ pasinaudojus jai priklausančiu bendrovės „Glovo“ mažumos akcijų paketu konkurencijai suvaržyti“, – pranešime teigė ES konkurencijos komisarė Teresa Ribera.
Abi bendrovės susitarė nevilioti viena kitos darbuotojų – pirma toks susitarimas galiojo vadovams, bet po to jo sąlygos buvo taikomos visam personalui, įskaitant logistikos ekspertus.
Tiesa, jos negaliojo maistą į namus išvežiojantiems vairuotojams, kurie tuo metu, kai buvo vykdomi pažeidimai, bendrovėse nedirbo, bet buvo laikomi vykdančiais individualią veiklą.
Tai yra pirmas ES sprendimas, priimtas Komisijai nustačius darbo rinkoje sudarytą kartelį, o T. Ribera paaiškino, kad tai yra „ir pirmas kartais, kai Komisija pritaikė poveikio priemonių dėl susitarimo nevilioti darbuotojų, bendrovėms susitarus nekonkuruoti dėl aukščiausias kvalifikacijas turinčio personalo ir tokiu būdu apribojus darbuotojų turimas galimybes“.
Kartelis programėlėje „WhatsApp“
Komerciškai slapta informacija apie kainas ir sąnaudas bendrovės keitėsi el. paštu ir susirašinėjimo programėlėje „WhatsApp“, kur, pavyzdžiui, jų oficialūs asmenys aptardavo, į kurias rinkas derėtų plėstis.
Komisija paaiškino, kad „Delivery Hero“ ir „Glovo“ susitarė neiti į tas šalis, kuriose viena iš jų jau vykdo savo veiklą, bei derino sprendimus dėl plėtros šalyse, kuriose nei vienos iš jų dar nėra.
Nuo 2020 m. abi bendrovės visiškai liovėsi konkuruoti tarpusavyje, kruopščiai vengdamos verstis veikla tose pačiose rinkose, tokiu būdu apribodamos vartotojų galimybes rinktis ir, atitinkamai, nustatydamos didesnes savo paslaugų kainas.
„Delivery Hero“ patvirtino antimonopoliniame tyrime sudariusi taikos susitarimą su Komisija, sakydama, kad jau yra suformavusi baudos dydžio atidėjinį.
„Šiandien sutikdama sumokėti baudą „Delivery Hero“ padės Europos Komisijai atsakyti į jai rūpimus klausimus ir suteiks galimybę suinteresuotiesiems asmenims kuo greičiau pamiršti visą šį reikalą“, – teigiama bendrovės pranešime.
„Delivery Hero“ savo paslaugas teikia daugiau nei 70 viso pasaulio šalių, įskaitant 16 Europos ekonominės erdvės (EEE) valstybių, tarp kurių yra ES valstybių narių bei Islandija, Lichtenšteinas ir Norvegija.
Bendrovės „Delivery Hero“ patronuojamoji bendrovė „Glovo“ savo veiklą vykdo daugiau nei 20 viso pasaulio šalių, įskaitant aštuonias EEE valstybes.