Švedijos tarnybos antradienį pranešė neradusios jokių įrodymų, kad su Kinijos vėliava plaukiojantis balkeris tyčia vilko savo inkarą, kai praėjusiais metais Baltijos jūroje nutraukė du povandeninius kabelius.
Nuo tada, kai 2022 m. vasario mėnesį Rusija pradėjo invaziją į Ukrainą, ir po to, kai Suomija ir Švedija papildė NATO gretas, Baltijos jūroje didėja įtampa. Čia įvyko virtinė incidentų, kurių metu buvo padaryta žala povandeniniams kabeliams ir kitai infrastruktūrai.
Švedijos nelaimingų atsitikimų tyrimo tarnyba (SHK) antradienį paskelbtoje ataskaitoje nustatė, kad „Yi Peng 3“ nutraukė du telekomunikacijų kabelius, kai pusantros paros ir 180 jūrmylių vilko savo inkarą prie Švedijos pietrytinės pakrantės. Vis dėlto tarnyba nurodė negalinti galutinai daryti išvados, kad šis laivas, kuris buvo pastatytas 2001 m. ir kuris priklauso Kinijos įmonei „Ningbo Yipeng Shipping Co“, kabelius nutraukė tyčia.
„Yra du alternatyvūs incidento scenarijai, vienas iš kurių yra toks, kad laivas tyčia išmetė inkarą, jog padarytų žalą jūros dugne esančiai infrastruktūrai“, – teigė tarnyba. Pasak jos, „argumentas prieš šią alternatyvą yra sąmoninga rizika laivui, kurią kelia inkaro išmetimas dideliu greičiu, ir didelis pavojus, kad išmetimo metu rimtai nukentėtų laivas ir įgula“.
„Kita alternatyva yra tokia, kad inkaras atsilaisvino, nes jis buvo prastai pritvirtintas arba visai nebuvo pritvirtintas“, – nurodė SHK. Tačiau žalos laivui nebuvimas ir inkaro buvimo jūros dugne trukmė „iš dalies prieštarauja šiam scenarijui“.
Lapkričio 17 d. buvo pažeistas „Arelion“ telekomunikacijų kabelis, einantis iš Švedijos Gotlando salos į Lietuvą. Kitą dieną į pietus nuo Švedijos Elando salos buvo nutrauktas Suomiją ir Vokietiją jungiantis ryšio kabelis „C-Lion 1“.
SHK pažymėjo, kad jai buvo leista apžiūrėti „Yi Peng 3“ inkarą ir apklausti įgulos narius tik praėjus daugiau nei mėnesiui po incidento, be to, jai nebuvo suteikta prieiga prie jokių elektroninių duomenų.
Daugybė ekspertų ir politinių lyderių mano, kad nuo Rusijos invazijos į Ukrainą pradžios Baltijos jūroje įvykę incidentai yra Rusijos vykdomo „hibridinio karo“ dalis.
Švedija, Suomija ir Vokietija pradėjo tyrimus dėl lapkričio 17-18 d. įvykusių incidentų, o Švedijos policija yra pareiškusi įtarianti „sabotažą“. SHK nurodė, kad jos vertinimas „netrukdo Švedijos prokuratūrai atlikti preliminarų tyrimą dėl įtariamo nusikaltimo“.