respublika.lt

Garsiausias pasaulyje traukinys

(9)
Publikuota: 2023 sausio 17 13:55:57, Parengė Milda KUNSKAITĖ
×
nuotr. 4 nuotr.
Pirmasis Rytų ekspresas 1883 m. Wikipedia.org nuotr.

Rytų ekspresas, tapęs nusikaltimo vieta viename garsiausių Agatos Kristi (Agatha Christie) romanų - ne detektyvų karalienės išradimas, o visiškai realus traukinys. Tiesa, nedaug kam juo teko keliauti, bet ne dėl žmogžudysčių ir ne dėl užpustymo, ir ne todėl, kad visus bilietus išpirko keleiviai iš įvairių šalių. Tiesiog Rytų ekspresas buvo prašmatnus traukinys, panašus į tikrus rūmus, o kelionė juo kainavo labai brangiai.

 

Liukso klasės traukinys - vaistas nuo depresijos

„Rytų" jis buvo pavadintas todėl, kad jungė Europos sostines ir Konstantinopolį (dabar - Stambulas). Bet kol pirmasis liukso klasės traukinys išvyko į tokią ilgą kelionę, jo „krikštatėviui" Žoržui Nagelmakersui (Georges Nagelmackers) teko gerokai padirbėti. Būsimasis bendrovės, kuri 1883 m. pradėjo eksploatuoti Rytų ekspresą, steigėjas gimė Belgijoje, Lježo mieste 1845 m. Šeima buvo turtinga, vertėsi bankininkyste, buvo susijusi su karaliaus Leopoldo II rūmais, ir visa tai pravertė Žoržui įgyvendinant grandiozinius projektus.

Jaunajam Ž.Nagelmakersui teko išgyventi meilę be atsako pusseserei: norėdami sūnaus mintis nukreipti kitur, tėvai išsiuntė jį pakeliauti po Jungtines Valstijas. Suprantama, po šalį jis keliavo aukščiausios klasės Pulmano vagonais (miegamieji vagonai, pagaminti bendrovės „Pullman Company" ). Po truputį širdies skausmas atlėgo, o štai domėjimasis prabangiais traukiniais, priešingai, augo. Pamėginęs susitarti su Džordžu Pulmanu dėl jo vagonų tiekimo į Europą, Ž.Nagelmakersas patyrė nesėkmę, todėl nutarė pats vadovauti jų gamybai ir Senajame pasaulyje organizuoti susisiekimą aukščiausios komforto klasės traukiniais.

Tai buvo 1867 m. Įgyvendinti belgo idėjas trukdė prasidėjęs Prancūzijos ir Prūsijos karas, bet 1874 m. vis dėlto gimė jo „Tarptautinė miegamųjų vagonų kompanija" (CIWL). Ji keleiviams siūlė naujo lygio komfortą keliaujant tolimus atstumus, ir tai buvo svarbi naujovė: pirmieji europietiški traukiniai tiesiog vežiodavo keleivius iš vienos stoties į kitą, buvo užtikrinamas tam tikras saugumo lygis, bet apie tai, kad kelionė būtų maloni ir prabangi, niekas nė nekalbėjo. O štai kaip idealų traukinį įsivaizdavo Žoržas Nagelmakersas.

Aukščiausios klasės traukinys

Idėją vagonuose įtaisyti „lovas" Ž.Nagelmakersas perėmė iš Dž.Pulmano, anksčiau Europoje nieko panašaus nebuvo. Dabar keleiviai gavo patogias miegamąsias vietas su vilnonėmis antklodėmis, pagalvėmis, šilkiniais patalynės užvalkalais. Sėdynės buvo aptrauktos aksomu, langus dengė užuolaidos, baldai buvo pagaminti iš brangios medienos. Traukiniuose buvo įrengiami ir vagonai restoranai: juose specialiai pakviesti virėjai gamino aukštosios virtuvės patiekalus, buvo patiekiama austrių ir ikrų, o vakarienės metu garbios publikos ausis glostė gyva muzika. Toks buvo Rytų ekspresas.

Pirmą kartą maršrutu Paryžius - Konstantinopolis jis išvyko 1883 m. spalio 4 d. Oficialus naujo maršruto atidarymas vyko iškilmingai ir pompastiškai, vagonuose įsitaisė žurnalistai, kurie turėjo aprašyti nepaprastai aukšto lygio aptarnavimą ir traukinio prabangą; stotyse jis buvo iškilmingai sutinkamas. Rytų ekspresas vyko per Strasbūrą, Miuncheną, Vieną, Budapeštą, Bukareštą; į Konstantinopolį keleiviai pateko keltu iš Varnos (Bulgarija).

Tai buvo keleivių gabenimo geležinkeliu revoliucija. Pasiekti tikslą Ž.Nagelmakersui padėjo jo sąjungininkas, karalius Leopoldas II: pats būdamas geležinkelio plėtros entuziastas, jis giminiavosi su daugeliu Europos valdovų ir padėjo gauti leidimus CIWL traukiniams kirsti sienas.

Įvairūs Rytų ekspresai

Keleiviai pamėgo šį traukinį. Aišku, ne visi - viena kelionė Rytų ekspresu atsieidavo ketvirtadalį statistinio prancūzo metinių pajamų. Bet tokie prancūzai bilietų ir nepirkdavo. Užtat brangiai ir elegantiškai įrengtuose traukinio kupė mielai keliaudavo karališkųjų šeimų nariai, aristokratai, diplomatai ir turtingi verslininkai. Beje, prie keleivių, vykdavusių Rytų ekspresu, kategorijų amžininkai priskirdavo ir kurtizanes, kontrabandininkus ir įvairiausius aferistus bei šnipus - neatsitiktinai Rytų ekspresas buvo minimas ir istorijose apie Džeimsą Bondą. Agatos Kristi „Žmogžudystė Rytų eksprese" pasirodė 1934 m. sausio 1 dieną. Tai buvo gera reklama ir taip gerai žinomam maršrutui. Tiesa, jis nuo Ž.Nagelmakerso laikų spėjo ne kartą pasikeisti.

Praėjusio amžiaus 4-me dešimtmetyje Rytų ekspresas tuo pačiu metu galėjo vykti trimis skirtingais maršrutais: be tiesioginio egzistavo dar vienas, per 1919 m. atidarytą Simplono tunelį, traukinys užsukdavo į Milaną, Veneciją ir Triestą, taip pat ekspresas vyko per Ciurichą ir Insbruką. Laikui bėgant aukšti traukinio standartai smuko, o ir greitųjų traukinių, oro susisiekimo plėtra neprisidėjo prie Rytų ekspreso populiarumo: geriau važiuoti greitai ir pigiai negu brangiai ir ilgai.

Paskutinis tiesioginis reisas Paryžius - Stambulas vyko 1977 m. gegužę. Iki 2009 m. tarp Paryžiaus ir Bukarešto kursavo jau paprastas naktinis traukinys, vis dar vadintas Rytų ekspresu. Paskui ir jo buvo atsisakyta. Beje, pasivažinėti prabangiuose vagonuose, primenančiuose praėjusius laikus, galima ir dabar, užsisakius turistinę kelionę traukiniu per Paryžių, Veneciją ir kitus Europos miestus, o kartą per metus jis vyksta ir garsiuoju maršrutu.

Kai dėl žmogžudysčių Rytų eksprese, tokių istorijoje nebuvo, užtat 1950 m. tunelyje, per kurį važiavo tas traukinys, buvo rastas amerikiečio spaudos atašė kūnas su smurtinės mirties požymiais. Nusikaltimas taip ir nebuvo išaiškintas.

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
17
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Skaityti komentarus (9)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Ar paspirtukininkams šalmai turėtų būti privalomi?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kokia kalba bendraujančių žmonių padaugėjo jūsų gyvenamojoje aplinkoje?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

+5 +11 C

+6 +11 C

+7 +12 C

+9 +13 C

+12 +19 C

+18 +20 C

0-7 m/s

0-6 m/s

0-5 m/s