Nuskambėjusi istorija, jog Vilniaus miesto mero Valdo Benkunsko broliui priklausantis medicinos centras Šilutėje deklaravo paslaugas, kurių pacientai negavo, nors už tai buvo apmokėta biudžeto lėšomis, nėra išskirtinė. Mat tokių dalykų imasi ir daugiau ligoninių: deklaruojama, kad aplankomi šimtai pacientų, kurie apie vizitus nėra girdėję, o konsultacijos teikiamos net mirusiems!
Apgavo už pusę milijono
„Vakaro žinios" ne kartą rašė apie atvejus, kai gyventojai, pasitikrinę E.sveikatos puslapyje, nustemba pamatę, jog gavo specialistų konsultacijas, gydymo paslaugas, nors iš tiesų nieko panašaus nebuvo ir tų medikų akyse nėra regėję. Vien pernai Valstybinės ligonių kasos (VLK) atliktų patikrinimų metu nustatyta, kad netikrų paslaugų buvo suteikta ir apmokėta iš biudžeto už daugiau kaip pusę milijono - 635 652 eurus.
Vienas dažniausiai nustatytų pažeidimų - paslaugų prirašymas. Pavyzdžiui, tikrinant ambulatorines slaugos paslaugas namuose, paaiškėjo, kad paslaugos nesuteikiamos, bet ligonių kasoms pateikiamos apmokėti.
Paslaugas prirašo net mirusiems
Be to, kaip „Vakaro žinioms" nurodė VLK atstovai, didelė dalis apsilankymų neįvedama Elektroninėje sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo infrastruktūros informacinėje (ESPBI) sistemoje, siekiant išvengti situacijų, kai artimieji pamato faktiškai nesuteiktas (prirašytas) paslaugas: „Teikiama apmokėti po dvi paslaugas per dieną beveik kasdien, nors pacientai skundžiasi, kad specialistai apsilanko kelis kartus per metus. Pasitaiko, kad „teikiamos" paslaugos mirusiems pacientams. Buvo ir atvejų, kai nurodyta, kad vienas specialistas per dieną suteikia net daugiau kaip 200 paslaugų. „Slaugoma" nuotoliniu būdu. Slaugos paslaugos namuose „teikiamos" pacientams, kurie yra gydomi ligoninėje."
Panašiai elgėsi ir Vilniaus miesto mero V.Benkunsko brolio Giedriaus Benkunsko medicinos centras.
Pažeidimai buvo aptikti, kai VLK analizavo medicinos centro „Puriena" gruodžio mėnesio duomenis, suvestus į informacinę sistemą „Sveidra". Specialistams klausimų sukėlė didelis suteiktų slaugos paslaugų namuose skaičius. Todėl atlikti patikrinimą buvo įpareigoti Klaipėdos TLK specialistai.
Aplanko beveik šimtą pacientų per dieną
Kaip nurodo VLK atstovai, patikrinę įstaigos ambulatorinės slaugos paslaugų namuose komandos Darbo laiko apskaitos žiniaraštį ir į informacinę sistemą suvestus duomenis, specialistai rado nemažai neatitikčių. Pavyzdžiui, paslaugas slaugytoja teikė atostogų metu; viena slaugytoja teikė paslaugas, nors ji nebuvo įtraukta į slaugos paslaugų namuose komandos sudėtį. Nepaisoma ir sveikatos apsaugos ministro įsakyme patvirtintų normatyvų - slaugytoja, dirbanti 1,5 etato krūviu, pagal normatyvą per dieną gali suteikti 18 paslaugų, tačiau suteikė jų aštuoniomis dešimtimis daugiau ir kt.
Už šias paslaugas ligonių kasa jau buvo sumokėjusi, todėl ,,Purienai" teko grąžinti neteisėtai gautą apmokėjimą. Medicinos centras su nustatytais pažeidimais sutiko. Žala PSDF už gruodžio mėnesį yra grąžinta, o informacija buvo perduota teisėsaugos institucijoms bei buvo pradėtas ikiteisminis tyrimas.
Apie situaciją Šilutėje viešai kalbėjo buvęs Seimo narys Remigijus Žemaitaitis. Jis pasidalijo informacija, kad pagal medicinos centro pateikiamus duomenis, vieną pacientę medikai lankė net 145 kartus, nors iš tiesų pacientė specialistų nebuvo mačiusi. „Įstaigos darbuotojai pacientę lankė tada, kai pacientė buvo reanimacijoje! Kol pacientė vadavosi su mirtimi, darbuotojai jai nagus karpė, kraujo tyrimus ėmė, o įdomiausia - masažus atliko", - stebėjosi R.Žemaitaitis. Po jo įrašu internautai dalijosi savo patirtimis, kai prisijungę prie E.sveikatos randa nebūtų paslaugų.
Dažniau sukčiauja privatininkai
Pasirodo, kad pažeidimų, kai apmokama už nesuteiktas paslaugas, dažniau pasitaiko būtent privačiose įstaigose. VLK duomenimis, pernai viešosios įstaigos neteisėtai panaudojo 277 351 eurą, privačios įstaigos - 358 301 eurą. Palyginus nustatytą žalą PSDF su įstaigų sutartinėmis sumomis, matyti, kad suminė privačiose įstaigose nustatyta žalos dalis PSDF procentais buvo 6,2 karto didesnė nei viešosiose įstaigose.
Ligonių kasos bet kada gali patikrinti, ar gydymo įstaigos laikosi prisiimtų įsipareigojimų. Vykdomi tiek planiniai, tiek neplaniniai patikrinimai. Kaip nurodo specialistai, kiekvienais metais nustatomos prioritetinės kontrolės procedūrų kryptys, kad būtų stebimos tos sritys, kuriose ligonių kasų kontrolės specialistai identifikuoja daugiausia neatitikčių ir pažeidimų. Vien pernai TLK atliko net 930 patikrinimų.
Pasiteiravus, kaip atpažįstama, kad užpildyti duomenys yra melaginti, VLK atstovai paaiškina, kad dažnu atveju medicininėje dokumentacijoje nerandama suteiktų paslaugų aprašymų; pacientams tuo pačiu metu teikiamos kitos paslaugos (pvz., stacionarinės); pateikiamas apmokėti toks paslaugų skaičius, kurio fiziškai neįmanoma suteikti per vieną dieną.
Ir nors nusiskundimų dėl neteisingai užpildytų duomenų informacinėje sveikatos sistemoje girdime nuolat, pacientai retai linkę ginti savo teises. „Apie suteiktas sveikatos priežiūros paslaugas, už kurias buvo apmokėta iš PSDF, pacientas gali sužinoti prisijungęs prie VLK elektroninių paslaugų portalo, o taip pat matyti E.sveikatoje. Apie tas paslaugas, kurias mato įrašytas, tačiau jų nėra gavę, prašome informuoti TLK arba VLK. Kol kas tokių skundų gauname labai mažai", - nurodė VLK atstovai.