Europos Parlamento ir Tarybos reglamente dėl tam tikrų su kelių transportu susijusių socialinių teisės aktų numatytos išimtys dėl reglamente įtvirtintų vairavimo ir poilsio laikotarpių: išimtys gali būti taikomos valstybės narės teritorijoje, jeigu valstybė narė jas įtvirtina ir nustato joms individualias sąlygas.
Mūsų Vyriausybė pagaliau ketina jomis pasinaudoti ir nereikalauti, kad tachografai būtų privalomi, pavyzdžiui, kelininkų, ūkininkų naudojamoms ar komunalines atliekas surenkančioms transporto priemonėms.
Tachografas - automobiliuose ar sunkvežimiuose įrengtas prietaisas, registruojantis informaciją apie vairuotojų vairavimo ir poilsio laikotarpius, mašinos judėjimą. Duomenys apie vairuotojų režimą reikalingi saugiam eismui ir vežėjų konkurencijai užtikrinti: per ilgai važiuojantys vairuotojai kelia didelį pavojų eismo dalyviams, o viršvalandžius nesaugiai važiuojantys vairuotojai yra nesąžiningos konkurencijos pasekmė. Suprantama, kad įtaisų reikalaujama, pavyzdžiui, tolimuosius reisus atliekančiuose vilkikuose. Tačiau Lietuvoje reikalavimai per uoliai taikomi ne tik jiems.
Žemės ūkio subjektų, komunalines atliekas surenkančių subjektų, kelių priežiūrą vykdančių bendrovių, vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų atstovai ir fiziniai asmenys, nevykdantys keleivių vežimo veiklos, kreipėsi į Susisiekimo ministeriją ir Lietuvos transporto saugos administraciją, prašydami pritaikyti reglamente nustatytas galimas išimtis ir nereikalauti jų valdomose M2, N2 ir N3 klasių transporto priemonėse įsirengti tachografo. Lietuvos ūkininkų sąjunga taip pat reikalauja suderinti teisės aktus taip, kad iš ūkininkų nebūtų reikalaujama ūkio krovininiame transporte įdiegti tachografų, kai kroviniai vežami ne didesniu kaip 100 km atstumu nuo ūkio.
Atsižvelgiant į tai, Susisiekimo ministerija siūlo nustatyti, kad išimtis dėl tachografų naudojimo būtų galima taikyti Lietuvoje: siūloma įteisinti nuostatą, kad reglamente nurodytose transporto priemonėse būtų neprivaloma įrengti tachografo, tačiau būtų privaloma laikytis nustatyto darbo ir poilsio režimo naudojant vairuotojo darbo (pamainų) grafiką.
„Pažymėtina, kad siūlomas teisinis reguliavimas aktualus žemės ūkio, sodininkystės, miškų ūkio, gyvulininkystės ar žuvininkystės ūkio subjektų naudojamoms arba jų be vairuotojo išsinuomotoms transporto priemonėmis kroviniams 100 kilometrų spinduliu nuo ūkio subjekto buvimo vietos išvežioti, kai tai sudaro šių ūkio subjektų verslo dalį; taip pat transporto priemonėms, naudojamoms mokant vairuoti, su apsaugos nuo potvynių, vandens, dujų ir elektros priežiūros paslaugomis, kelių priežiūra ir kontrole, buitinių atliekų surinkimu ir šalinimu susijusioms transporto priemonėms, nuo 10 iki 17 vietų turinčioms transporto priemonėms, skirtoms keleiviams vežti tik nekomerciniais tikslais, ir kitiems reglamente nurodytiems vežimams kelių transporto priemonėmis.
Siūlomi Aprašo pakeitimai būtų taikomi apie 3 000 transporto priemonių techniniams reikalavimams", - dėstoma Susisiekimo ministerijos parengtame Vyriausybės nutarimo projekte, kurį Ministrų kabinetas svarstys jau šį trečiadienį.